Untuk Menceg4h Pelajar Dari Meniru Semasa Peper1ksaan, Guru Ini Arahkan Mereka Memakai Kotak Di Kepala

Hari peperiksaan mungkin hari yang paling menak0tkan bagi pelajar-pelajar sekolah. Bagi pelajar yang rajin mengulangkaji pelajaran mungkin itu adalah hari yang paling dinantikan dengan penuh deb4ran.

Tetapi bagi pelajar yang m4las dan selalu p0nteng pasti menghadapi hari peperiksaan tersebut dengan perasaan yang cel4ru. Jadi cara yang paling cepat dan mudah adalah dengan meniru jawapan pelajar yang bijak.

Sedar dengan keadaan tersebut, seorang guru telah melakukan sesuatu yang k0ntr0versi apabila mengarahkan pelajar di kelasnya memakai kotak di kepala untuk menceg4h mereka dari meniru di dalam peperiksaan.

Guru tersebut, Lu1s Juárez Tex1s, Pengarah Kampus 01 di College of Bachelors, Tlaxcala Mexico, telah dikatakan melangg4r hak asasi manusia ke atas murid-muridnya, selepas gambar dia sedang meng4wasi peperiksaan menjadi vir4l.

Di dalam gambar tersebut, kelihatan semua pelajar di dalam kelas tersebut memakai kotak di atas kepala mereka. Tindakan tersebut telah mendapat pelbagai pendapat dari ramai orang yang terdiri daripada pelbagai lapisan.

Ibubapa pelajar sekolah tersebut telah mengeluarkan kenyataan meminta supaya majlis pendidikan di negara tersebut memec4t guru tersebut. Mereka mengec4m tindakan guru tersebut sebagai bentuk pengh1n4an, fizik4l, em0si0nal, dan psik0logi keker4san kepada anak-anak mereka.

“Sebagai ibubapa, kami sangat prihatin kepada pendidikan anak-anak kami. Kami memohon pihak pendidkan pusat serta lemb4ga yang menjamin hak generasi muda bertind4k segera dengan ,memec4t Lu1s Juárez Tex1s. Kami berharap sebarang jenis keker4san terhadap pelajar di Tlaxcalteca tidak diab4ikan, dan kerajaan dapat memec4tnya,” begitu kenyataan yang dikeluarkan oleh ibubapa melalui Facebook.

Sementara itu, kebanyakan netizen sangat memuji cara yang dilakukan oleh guru tersebut untuk mengelakkan pelajar di sekolah itu men1ru di dalam peperiksaan. Walaupun cara tersebut kelihatan tidak beret1ka, tetapi mereka mengganggapnya sangat berkesan.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya !

Disediakan Dan Disusun Oleh Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..