Terjaga Dari Tidur, Gelandangan Ini Menerima Sekotak Tomato Dan Sepucuk Surat. Isi Surat Tersebut Telah Membuat Hidupnya Berubah

Seorang lelaki telah menjadi seorang gelandangan yapabila dia telah kehilangan pekerjaan serta rumahnya. Dia hanya tidur di stesen keretapi atau stesen bas dan mengharapkan pemberian daripada orang yang lalu lalang.

Satu hari dia tiba-tiba dikej0tkan dengan sekotak tomato apabila dia bangun dari tidur. Dia tidak mengetahui gerangan siapakah yang memberi kotak berisi tomato itu.

Keesokkannya apabila bangun dari tidur, dia kembali terkej0t apabila mendapati ada kotak tomato lagi di hadapannya. Tetapi kali ini ada sekeping surat diletakkan di bawah kotak tomato itu. Gelandangan ini pun lantas membaca isi surat itu.

Sejak kecil, aku tidak pernah mengecapi bahagia seperti dirimu, tetapi aku mahu bangkit dan akhirnya aku mampu mencapainya. Dan apa yang kamu perlukan sekarang ini adalah bangkit. Dan apa yang kamu perlukan ketika ini adalah BANGKIT!

Selepas membaca surat itu, membuatkan gelandangan ini sedar dan dia ingin mengubah nasibnya. Dia pun membawa kotak itu ke sebuah pasar raya. Dia cuba untuk menukar kotak tomat0 itu untuk membeli baju.

Tetapi kakitangan di kedai itu berkata yang mereka ahnya menerima tunai sahaja untuk sebarang pembelian. Seorang lelaki yang berada di situ telah tergerak hati untuk membelikan gelandangan ini baju.

Tetapi gelandangan itu telah beredar. Lelaki yang baik hati itu pun memebeli baju dan mengejar untuk mendapatkan gelandangan itu. Rupa-rupanya bukan lelaki itu sahaja yang simpati melihat gelandangan itu tetapi ada dua orang wanita yang turut sama ingin membelikan pakaian untuk gelandangan itu.

Setelah mereka mendapatkan gelandangan itu, mereka pun memberikan pakaian untuknya. “Tetapi saya tidak dapat membayarnya”. Kata gelandangan itu malu

Kemudian ketiga orang yang baik hati itu pun berpura-pura mengambil buah tomato yang ada pada gelandangan itu dan kemudian berlalu pergi.

Kemudian, pada malam hari gelandangan yang ingin berubah ini ingin membersihkan rambutnya setelah sekian lama. Dia pun pergi ke sebuah salon mencuci rambut. Tetapi sudah dijangka, dia dit0lak mentah-mentah oleh penyambut sal0n itu apabila melihat keadaaannya.

Tetapi ada dua orang yang baik hati telah tergerak hati untuk membantu gelandangan itu mencuci rambutnya. Mereka pun mem0t0ng rambutnya dan mencucinya di luar salon.

Bermula dari situ, kehidupan gelandangn ini telah berubah. Dia menjadi orang yang lebih baik.

Beberapa tahun kemudian…

Ketika itu seorang pemuda sedang bekerja di sebuah kedai menjual tomato. Seorang pelanggan lelaki yang tinggi dan kacak masuk dan bertanya. “saya ingin membeli tomat0mu”

Pemuda tersebut cuba untuk mengingati lelaki yang masuk itu dan teringat yang lelaki itu adalah gelandangan yang pernah dibantunya satu ketika dahulu. Mereka pun berpel0kan dan lelaki yang pernah menjadi gelandangan itu menceritakan kisahnya.

Dia berkata, semenjak dia mendapat tomato dan sepucuk surat itu, dia benar-benar ingin mencari siapa yang memberikan tomat0 dan sepucuk surat kepadanya. Ini kerana tomato dan surat itu telah berjaya mengubah hidupnya.

Walaupun kisah yang diceritakan di atas ini hanya lakonan semata-mata tetapi ianya mengajarkan kepada kita bahawa ketika kita sedar dan berusaha untuk berubah, pasti Tuhan akan membukakan jalan untuk memudahkan kita.

Tonton VIDEO Tersebut Di Bawah Ini

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : Youtube