” Setelah pulang dari kursus 9 bulan, terperanjat aku lihat isteri kurus sangat.. “

” Masa aku tanya isteri tak beritahu. Tapi adik bongkarkan segalanya perangai ibu aku. TAK SANGKA ibu sanggup lakukan ini pada isteri aku.. “

Asalamualaikum admin, jarang lelaki nak meluah di krt ni kan? Aku sebagai lelaki akan meluah di sini, kisah kami yang agak panjang. Dan aku harap warga krt dapat meluangkan masa dalam 5 minit untuk membaca luahanku ini..

Aku seorang anggota badan beruniform. Aku kerja ketika berusia 20 tahun dan sekarang umurkan mencecah 40an. Aku masa umur 20 tu aku kenal dengan seorang wanita. Masa tu dia berumur 16 tahun.

Dia sudah tidak bersekolah, masa tu dia kerja sebagai pelayan di sebuah restoran. Aku suka tengok dia min, masih muda sudah berdikari..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Aku mula usik dia, pertama sekadar kawan main2 je min, tapi serius aku menang tak pernah sentuh mana2 wanita. Azam aku min, aku hanya nak kenal 1 perempuan saja untuk dijadikan peneman hidup.. aku tak pernah nyatakan kalau aku suka dia. Kami keluar sekadar makan2 dan jalan2..

Sampai lah 3 tahun kami kenal. Aku nyatakan hasrat kalau aku menyukai dia, namun aku masih tidak mampu untuk nikahi dia, kerana gaji aku masih terlalu kecil min, dalam 1k lebih je masa tu, oh ya lupa, aku kerja pakai spm je min. Gaji dan pangkat rendah masa tu. Dan dalam masa yang sama. Aku bekerja sambil belajar. Aku ambil degree..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Teman wanita aku min, dia sangup terima aku. Dengan syarat aku mau masuk ke agama dia. Sebab masa tu aku bukan islam min. Dia juga anak yatim piatu itulah dia seorang wanita yang berdikari.. semasa dia berumur 18 tahun.

Aku dah mampu beli rumah, walaupun kecil tapi boleh lah. Dan kereta aku hanya mampu beli kereta kancil.. sebelum tu aku pakai motor..

Selama kami kenal. Aku tak pernah sentuh dia min, tiba lah masa yang di tunggu. Kami sah bergelar suami isteri. Di sini lah kehidupan kami di uji. Dengan gaji ku yang kecil, nak bayar loan rumah dan loan kereta.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Tapi rezeki datang bila isteriku di sah kan hamil. Dan aku dinaikkan pangkat dari pangkat paling rendah kepada pangkat kopral. Alhamdulillah min. Selepas kelahiran anak pertama kami. Aku sudah habis belajar dan aku menerima sijil degree. Inilah yang ku tunggu2.

Selepas itu isteriku di sah kan hamil anak nombor 2. Bukan setakat itu min, aku juga diterima temuduga untuk jadi pegawai. Alhamdulillah. Rezeki melimpah ruah.. tiba lah masa nya aku kena menghadiri kursus pegawai selama 9 bulan masa tu..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Oleh kerana isteri dan anakku di rumah tiada kawan. Jadi aku minta isteriku tinggal bersama ibuku. Isteriku masak di dapur lain dan ibuku masak di dapur lain.. aku tak sangka min.

Selama 9 bulan Ibuku mender4 isteriku secara mental min.. dan aku tak tahu masa aku pergi kursus rupanya isteri ku hamil anak ke 3 kami dan rupanya isteriku kegug0ran di rumah ibuku..

Tapi ibuku paksa isteriku untuk rahsiakan semuanya.. ibuku dend4m pada isteriku, sebab gara2 isteriku. Aku bertukar agama dan tinggal kan ibu padahal ibu sudah memilih kan aku calon isteri.

Ibuku menghin4 isteriku, katanya isteriku orang miskin yang di kutip dari tong sampah. Namun begitu, ibu ku sangat sayang pada anak anakku..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Pernah sekali. Ibuku sengaja ambil semua duit belanja isteriku min. Sampai isteriku tidak dapat beli apa2. Dan ibuku tidak beri isteriku makan. Hanya anak2 ku saja diberi makan. Semua ni adik aku yang cerita pada aku min. Sebab adik aku kesian pada isteriku. Ya Allah aku tak sangka min ibuku seperti itu..

Tiba lah masa aku habis kursus.. 9 bulan lama nya aku tinggal kan isteriku min. Masa tu aku belum tahu hal sebenar. Aku terkejut bila lihat isteriku kurus. Yang teramat.

Bila aku tanya isteriku tak beri tahu.. aku ok je min.. tapi bila aku tahu dari adik ku. Aku mar4h ibuku min. Aku cakap pada ibuku. Aku tak akan pij4k rumah tu lagi. Ya Allah berdosa kah aku?

(Gambar Sekadar Hiasan)

Tiba lah masa tu kami di transfer ditempat baru.. masa tu banyak duit yang perlu kami pakai. Barang semua beli baru, walaupun gaji dah cecah 5k sebulan. Tp tetap tak cukup min. Sewa rumah je nak dekat 1k. Belanja2 dapur semua. Anak2 minum susu. Gaji bulan2 tak cukup min. Oleh kerana terlalu stress. Aku jadi pan4s bar4n.

Bila aku tertekan. Aku salahlan isteri aku min. Bagi aku dia satu beb4n. Kena lagi dia hamil anak no 4 kami. Yang no 3 sudah tiada min. Aku rasa beb4n makin bertambah.

Sampai satu tahap, aku puk0l isteri aku untuk lepas kan ger4m.. selepas ank no 4 lahir. Aku rasa terbeb4n sangat min. Gaji tak pandai cukup. Hari2 ada je nak beli.. kami selalu gad0h..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Bila susu anak habis Aku mar4h isteri aku Kenapa tak beri anak susu badan Isteri aku kekeringan susu min. Mungkin isteriku jarang makan makanan yang berkhasiat min..

Ya Allah kej4m nya aku.. sampai lah satu saat.. isteriku tiba2 pengs4n. Aku tak tahu apa punca nya. Isteriku selalu s4kit2. Aku rasa dia cukup membebankan aku min..

Bila aku cek di hospital. Doktor cakap isteri aku letih2. Aku tak syak dia letih min. Walaupun aku macam ni. Bila off day aku jaga anak.. aku kemas itu ini. Semua kerja aku bantu kecuali masak je sebab aku tak pandai masak..

Sampai lah 3 bulan isteriku makan kurus min. Aku tak tahu isteriku kenapa.. sampailah aku bawa isteriku jumpa doktor pakar. Ya Allah isteriku kena k4nser min. Dah tahap 3 dan hampir ke tahap 4.. cepat2 aku suruh doktor rawat isteriku sampai sembuh min..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Aku ambil cuti panjang. Aku jaga isteriku. Aku bawa isteriku pergi kim0, rambut isteriku mula gug0r. Lama kelamaan rambut isteriku habis. Selepas isteriku kena 0perati0n. K4nser tu merebak lagi.

Doktor sah kan isteriku sudah tidak dapat dirawat dan hanya tinggal 1 tahun je isteriku dapat bertahan. Ya Allah rasa gug0r jantungku min..

Saat tu juga aku insaf min. Aku minta ampun dengan isteriku. Aku jaga dia, selama setahun aku tak kerja, aku cuti tanpa gaji. Aku buat bisnes online je. Aku buat blogger dengan duit tu lah aku sara keluarga.

Aku di rumah je jaga bini dan aku.. isteri aku makin kurus.. kesihatan dia makin merosot. Hari2 aku mandikan isteri aku. Aku basuh kaki dia. Aku angkat dia ke tandas. Aku jaga dia min..

Kadang2 aku menangis sendiri. Mengenangkan d0sa aku min. Dulu masa dia sihat. Aku abaikan dia. Aku tak hargai saat2 dia sihat. Aku selalu minta ampun pada dia min. Tapi katanya dia tak berdend4m sebab sayangkan aku.

Hanya satu pintanya. Jaga anak2 kami. Jangan biar org buat jah4t pada anak kami. Ya allah. Aku tak mahu dia cakap macam tu. Sebab aku yakin dia tak apa2.

Bermacam2 cara min. Aku usaha untuk pulihkan isteri aku. Namun doktor tetap sah kan kalau isteriku sudah tidak dapat di selamatkan lagi.. aku dah hilang akal min. Aku redha jika ini ketentuan Allah min.

Akhirnya setahun sudah berlalu. Isteriku sudah tiada min.. aku redha jika ini ketentuan nya.. maaf kan aku..

(Gambar Sekadar Hiasan)

Apa pendapat anda ?

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : KRT / Dikemaskini oleh Berita Kopak & Content Media