Semasa Menolong Neneknya Mengemas Bilik Lama, Lelaki Ini Menemui Pintu Kecil Yang Di Dalanya Ada Kotak Besi.

Tak Sangka Dia Menemui Rahsia Yang Tersembunyi Selama Bertahun2 !!

Kadang-kadang, ketika mengemaskan rumah kita akan menemui sesuatu yang tidak kita sangka. Begitulah juga yang berlaku kepada lelaki yang bernama Todirel apabila membersihkan sebuah bilik yang telah lama tidak digunakan di rumah neneknya.

Tidak disangka-sangka, sewaktu dia membersih dan mengemaskan bilik itu, dia telah menemui rahsia yang tersembunyi selama bertahun-tahun!

(Sumber: Imgur)

Todello berkata ayahnya menyuruh dia membantu neneknya mengemaskan bilik tersebut kerana neneknya tidak berapa sihat lagi untuk membersih dan mengemaskan rumah tersebut.

Terutamanya bilik di mana Nenek membuat seramik tidak dibersihkan selama bertahun-tahun, dan inilah permulaan “perjalanan misteri” ini

Tuodai Luo mendedahkan bahawa dia berdiri di atas bilik kerja seramik neneknya, yang benar-benar tidak tahu di mana hendak memulakan pembersihan, kerana bilik itu berselerak, dipenuhi dengan pasu, cat, peralatan, dan barang barang yang tidak terpakai.

(Sumber: Imgur)

Melihat timbunan barang-barang di dalam bilik, dia berfikir untuk mengemas dan membersihkan bilik yang berselerak itu mungkin mengambil masa yang lama tetapi ada sesuatu yang menariknya di sebalik timbunan barang-barang itu

Dia tertarik melihat sebuah almari coklat di sudut bilik, dan pintu almari telah ditutup oleh beberapa kotak dan beberapa blok kayu, menunjukkan bahawa ia tidak dibuka untuk jangkamasa yang lama.

Jadi dia mengemas semua halangan dan membuka almari dengan sedikit perasaan yang teruja. Dia berharap bahawa dia tidak melihat perkara yang menakutkan, seperti tikus mati, lipas, atau sebagainya. Dia bernasib baik, terdapat beberapa bahagian tingkat kayu di dalamnya.

(Sumber: Imgur)

Tiba-tiba, Todello mendapati bahawa ada bilik rahsia jauh di dalam almari, membuatkan dia tertanya-tanya rahsia disebaliknya.

Ini menyebabkan rasa ingin tahunya begitu mendalam, dia dengan cepat membersihkan kot0ran dan serpihan, bersedia untuk melihat rahsia di bawah lapisan.

(Sumber: Imgur)

Akhirnya, seperti yang dijangkanya, terdapat objek l0gam di bawah penutup, yang ternyata ianya adalah sebuah kotak lama.

Dia dengan gembira mengambil kotak tersebut untuk neneknya, tetapi Nenek berkata bahawa dia tidak dapat mengingat apa-apa, dan dia tidak ingat siapa yang berada di sana. Todello mengambil keputusan untuk membuka kotak lama yang misteeri ini dan mengetahui kebenarannya.

(Sumber: Imgur)

Walau bagaimanapun, apabila Todello melihat di dalamnya, dia agak keceewa. Kerana hanya ada beberapa keping kertas lama dan sebungkus barang yang dibungkus dengan kain hitam.

Siapa yang meletakkan perkara-perkara yang tidak berguna ini di dalam kotak ini?. Fikirnya.

Kemudian, dia melihat ada nota di dalam, dan dia mengenali tulisan tersebut adalah tulisan tangan datuknya, yang bermaksud sesiapa yang menemui kotak tersebut tidak akan menyesal.

(Sumber: Imgur)

Todello hanya ketawa apabila membaca nota tersebut dan berfiir datuknya pandai bergurau. Dia dengan teliti membuka bungkusan kain hitam dan menemui dua gambar, beg kulit, pen, kotak plastik dan lampu kecil.

Kedua-dua gambar ini benar-benar mendedahkan rahsia keluarga!

(Sumber: Imgur)

Salah satu foto adalah seorang wanita yang berpakaian kostum yang lama. Kemudian, Todello beranggapan bahawa wanita itu kemungkinan adalah nenek datuknya.

Selepas begitu lama, foto-foto ini masih kelihatan baik dan terjaga, ianya sangat menakjubkan!

(Sumber: Imgur)

Foto kedua membuatkan Todello semakin teruja. Orang di dalam foto tersebut memakai cermin mata bulat, pakaian yang kemas dan paip di tangannya.

Lelaki yang kemas dan tampan ini adalah datuknya yang tersayang!

(Sumber: Imgur)

Todello terus mencari dan membuka beg kulit kecil dengan jam poket dan beberapa setem.

Menakjubkan sekali apabila semuanya terpelihara dengan baik.

(Sumber: Imgur)

Todello mendapati bahawa setem itu datang dari pelbagai negara, yang sebahagiannya tidak lagi ada, termasuk Kesatuan Soviet, Zaire (sekarang Kongo), Katanga (sekarang Congo) dan Republik Demokratik Sahara Arab. Setem yang berharga (seperti wilayah yang menjadi rebutaan dengan Maghribi).

(Sumber: Imgur)

Todello membuka kotak plastik dan berharap dapat mencari lebih banyak khazanah.

Beg plastik diisi dengan syiling pelbagai saiz dan bentuk, termasuk Rhodesia Selatan (sekarang Zimbabwe), New Zealand, Jamaica, Pakistan, Cuba dan Venezuela.

Sebahagian daripadanya sangat sukar ditemui sekarang, seperti duit syiling silver US $ 1 pada tahun 1921, yang merupakan antara salah satu syiling lama paling berharga!

Walau bagaimanapun, Todello tidak bertujuan untuk menjualnya bagi menghasilkan wang. Dia tahu ada sesuatu yang membuatkan barang-barang tersebut disimpan dengan baik.

(Sumber: Imgur)

Di samping duit syiling, di dalam kotak plastik yang ditemui mengandungi pingat Perang Dunia I dan pin lencana, dia menduga ini lencana yang diperoleh oleh datuk kepada datuknya setelah berkhidmat dalam Perang Dunia Pertama.

Lencana ini diukir dengan seekor singa, dan dia berfikir bahawa ini mungkin adalah lambang diraja yang dipunyai oleh Norway atau Scotland.

Kemudian, dia bertanya kepada orang-orang pakar mengenai perkara ini. Dikatakan bahawa ini adalah lencana tentera Komanwel Angkatan Darat yang dianugerahkan daripada Empayar Britania.

(Sumber: Imgur)

Yang membuat Todello merasa yang paling menarik sebenarnya adalah lampu kecil, kerana ia kelihatan seperti lampu “Aladdin”, yang berwarna hitam.

Dia ketawa dan cuba melihatnya jika ada sesuatu yang ajaib terjadi, tetapi tiada apa-apa yang berlaku.

(Sumber: Imgur)

Di samping itu, Todello juga menemui kunci lama, Neneknya berkata bahawa dia tidak dapat mengingati pintu atau kabinet mana untuk kunci tersebut .

Nampaknya terdapat lebih banyak khazanah tersembunyi di dalam rumah, menunggu Todello untuk menemuinya satu persatu.

Terima kasih kerana membaca. Silakan SHARE Ya!

Sumber : Life Bldaily / Diterjemah oleh Berita Kopak & Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..