” Sebenarnya bukan mudah untuk aku lu4hkan tapi aku rasa aku kena lu4hkan “

Wanita Alami Mas4lah Tekanan Ini Berkongsi Pengalamannya

Depres1 adalah penyak1t ment4l yang merangkumi perasaan sed1h yang sangat kuat. Orang-orang yang dalam depres1 akan merasa tidak berten4ga, put0s asa dan tidak diharg4i. Depresi juga mempeng4ruhi hubung4n dengan keluarga dan saudara mara.

Depres1 merupakan peny4k1t nyata dan bukan tanda-tanda kelem4han seseorang mahupun kecac4tan sifat. Depres1 berat merupakan kond1si yang berulang atau yang akan dialami seumur hidup.

Depres1 ringan cender0ng bertahan lama, suasana hati akan menjadi bur0k dan akan berfikir bahawa sifat itu menjadi jati diri sendiri. Depres1 menjadi remeh kerana ia akan menghal4ng kita untuk hidup sempurna.

Penyeb4b kepada depres1 adalah kerana perist1wa kehidupan seperti tr4uma, keh1langan orang yang disayangi, sesuatu hubung4n yang gag4l, pengalaman masa lalu dan juga str3ss.

Mari kita ikuti luah4n rasa seseorang yang mengalami depres1, mungkin ianya boleh dijadikan pengajaran buat kita semua.

Assalamualaikum semua. Depressi0n… How do I start this? Okey, Sebenarnya bukan mudah untuk aku lu4hkan tapi aku rasa aku kena lu4hkan even aku tak kenal siapa2 yang akan baca atau komen dekat story aku ni.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Aku pun taktau yang aku akan alami depr3ssi0n. Selalu duk baca tentang org yang alami depr3ssi0n ni. Last2 aku pun kena. Kadang kala masa baca tu terdetik jugak anggapan yang kurang el0k dalam hati (ni mesti iman tak kuat ni tu yang ada rasa nak bun0h diri. — eleh put0s cinta je kot!)

Sebenarnya punca nya tidak semestinya daripada put0s cinta. Banyak lagi fakt0r.Contoh macam apa yang terjadi pada aku. Aku dipul4ukan masa belajar. Aku dih1na. Dikut0k. Dipandang rendah oleh rakan2 kelas aku. Bagi diorang, kalau kau pelajar average je , diorang takkan pandang kau.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Lagi2 kalau kau takde rupa or datang dari family biasa2. Nasib ada yang sudi jadi sahabat aku sampailah sekarang. Tapi tu bukan punc4 utamanya….Alhamdulilah. Aku dah grad.Tapi aku masih tak tau yang aku ada depr3ssi0n. Cuma aku tau tanda tu dah ada.

Aku yang dulunya ceria kini pend1am. Aku pend4m. Aku jadi mar4h. Kadang2 aku sed1h tanpa sebab. Aku… Aku sorang2.. Aku aba1kan semua rasa tu. Bila ada mas1lah aku pend4m. Punc4 utama aku jadi macam ni sebab aku banyak pend4m.

Masal4h family. Masal4h tempat keja. Masalah kawan2. Semuanya aku pend4m. Kadang2 masal4h tu bercamp0r aduk. Sen4k dada ini menahan semua nya.“Elehh orang lain pun ada masal4h jugak. Lagi ter0k dari kau. Okey jee ”

(Gambar Sekadar Hiasan)

Banyak kali kan dengar ayat ni? Yes. Memang orang lain lagi ter0k masal4h nya. Tapi ni pasal diri aku. Jangan band1ngkan dengan orang lain. Kau resp0n macam tu walaupun n1at kau untuk menyedapkan hati tapi sebenarnya tak. Resp0n sebegitu lagi meny4k1tkan hati.

Orang yang depr3ss ni , bila dia dah mula bukak mulut. Dia tidak mengharapkan resp0n dripada kau. Dia cuma nak kau mendengar dan berkata “everything will be alright”.. Ya. Hanya mau didengari sahaja.“Solat. Baca Al Quran. InsyaaAllah hati tenang ”

Ya. Memang tenang. Tapi depr3ssi0n ni perlu diraw4t. Perlu diraw4t. Dari segi rohani memang tenang. Tapi dri segi ment4l?Aku pernah terlintas cuba bun0h diri. Banyak kali.. Even aku tau bun0h diri tu d0sa.

Tapi aku tetap nk buat. Bukan sebab iman tak kuat. Tapi sebab jiwa kos0ng. Gelap.Aku solat. Aku minta kepadaNya. T1pu kalau tak buat. Tak tah4n menangg0ng perasaan yang macam ni.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Aku melu4hkan. Tapi rata rata semuanya berikan resp0n berkata aku lah punc4. Allahu..Ped1h rasa. Tiap2 malam air mata mengalir. Tanpa siapapun tahu. Walaupun family.Last aku ambik keputusan. Jumpa pakar kaunsel1ng. Alhamdulilah. Aku dalam terapi.

Aku travel. Ambil angin laut dan pantai. Alhamdulilah sedikit sebanyak bantu aku.Ub4t? Ya aku ambik. Aku dikelilingi sahabat2 yang support aku.Alhamdulilah.So yang di luar sana, kalau boleh jangan sesekali pend4m.

Kalau boleh luah, luah pada orang yang kau rasa seorang pendengar yang baik. Banyak lagi sebenarnya yang aku nak story tapi rasanya tak semua boleh aku ceritakan. Aku menulis bukan untuk meraih perhatian tapi hanya untuk meluahkan. Depressi0n is not a j0ke. Assalamualaikum.– Aki

Orang yang mengalami depres1 biasanya akan semb0h lebih cepat dengan bantuan dan sokongan keluarga, saudara mara dan rakan-rakan. Makan ub4t tepat pada waktunya.

Buatlah diari catatan untuk mengurangkan rasa mar4h, sak1t, tak0t atau em0si-em0si lain melalui tulisan. Sentiasa sibukkan diri untuk melupakan depres1.

Semoga yang berkongsi masalah kembali sihat dan pulih seperti sediakala dan menjalani kehidupan dengan bahagia disamping insan-insan tersayang.

Silakan SHARE.. Semoga menjadi pengajaran buat kita semua di luar sana..

Sumber : IIUM Confessions – BM / Dikemaskini oleh Berita Kopak & Content Media