” Saya minta maaf padanya. Ustaz ni berd0sa sangat kat kau.. ” – Ustaz Ebit

Rakaman Ustaz Ebit Lew Jumpa Remaja Bawah Jambatan Betul-Betul Buat Air Mata Mengalir !!

Pendakwah popular, Ustaz Ebit Lew sering berkongsi aktiviti-aktiviti berkenaan dakwah menziarahi anak-anak jalanan di laman sosialnya sama ada di Facebook mahupun Instagram (IG). Namanya sudah tidak perlu diperkenalkan lagi..

Ustaz Ebit juga sering berkongsi pengalamannya mendekati insan-insan yang terkapai-kapai dalam ‘kegelapan’ demi untuk membawa mereka ke kembali ke pangkal jalan seperti remaja bermasalah dan juga golongan LGBT serta ramai lagi.

Pendekatan Ustaz Ebit secara sopan dan berhemah itu sangat disenangi ramai lebih-lebih lagi bagi insan-insan yang pernah didekatinya atau yang dibantu olehnya. Malah ramai yang kagum dan terharu dengan usaha murni Ustaz Ebit yang sanggup meluangkan masa berharganya demi membantu insan yang memerlukan.

Perkongsian Ustaz Ebit sedikit sebanyak dapat meringankan lagi beb4n yang ditanggung oleh mereka dengan adanya bantuan insan-insan lain yang turut menghulurkan bantuan setelah menonton video Ustaz Ebit.

Status di Instagramnya yang terbaru, Ustaz Ebit Lew telah berkongsi satu video pergi ke sebuah jambatan dan menjumpai seorang remaja lelaki yang seperti sedang nyenyak tidur di bawah jambatan.

Jom kita lihat video apa yang dilakukan oleh Ustaz Ebit Lew dan baca apa luahan yang ditulis olehnya di status tersebut.

” Sebak ya Allah hati ini tadi turun jambatan. Terkejut tiba -tiba ada seorang terbaring macam ni. Cuba pergi dekat hati kuat berdebar rasa sesuatu.. “‘

” Sekali panggil banyak kali lepas tu saya kuatkan hati pegang dia dan kejut dia. Rasa nadi dia. Dia tidur ni.. ”

” Saya sangka dia pengsa4n atau tidur m4ti ni.. jika kejut akan mar4h nanti.. Sekali dia langsung tak mar4h tapi bangun tidur terus salam cium tangan saya dengan senyuman.. “

” Dia pernah jumpa saya. Bersih muka dia.. Ustaz. Terima kaseh ustaz.. ”

” Saya tanya berapa lama tidur kat sini. Dah 2 bulan. Dulu masa 2 tahun ikut ayah merantau kl ni. Sekarang duduk seorang diri jer bawah jambatan ni. Tunjuk belakang kepala dia baru kena puk0l terbel4h sikit. Ya Allah.. ”

” Saya tengok ic saja nak kenal. Ya Allah baru 20 tahun umurnya. Selalu jumpa anak muda dari kecil tiada siapa sangat dalam hidupnya. Tiada mak ayah. Tiada adik beradik. Takde sesiapa. Mula hidup di jalan dan lorong-lorong.. ”

” Saya minta maaf padanya. Ustaz ni berd0sa sangat kat kau. Ceramah sana sini. Makan sedap-sedap. Hidup senang lenang. Kau duduk dekat sini. Apalah saya nak jawab nanti Allah tanya.. ”

” Tak sangka anak muda begini tidur bawah sini. Pasti ada mas4lah besar dalam hidupnya. Berd0sa rasa pada adik. Ya Allah… ”

” Takper ustaz. Ustaz sudi cari saya di bawah sini. Ustaz selalu cari kami macam ni dekat bawah l0ngkang ni. Saya jadi sed1h sangat. Tak tahu nak buat apa.. “

Kau nak kerja tak adik? Nak ustaz. Nanti ustaz tolong carikan kau kerja. Kau kerja elok-elok yer.. nak ustaz tolong yer cari saya kerja. Kalau ada asrama boleh saya duduk dekat situ.. ”

” Sedih lak rasa. Saya nak peluk dia. Ustaz. saya k0tor busuuk. Ustaz pakai jubah. Ish takper adik. Kau mulia baik Allah sayang.. “

” Ustaz ni kot0r berdos4 biarkan kau dekat sini. Dia tak berhenti cakap terima kaseh dan lambai saya. Saya beri sedikit duit padanya dan makanan.. ”

” Nanti saya cuba fikirkan bagaimana nak bantunya. Ya Allah tuhanku maafkanlah diriku ini. Apa nak jawab pada Allah dan apa nak jawab pada Nabi saw… maafkanlh diriku ya Allah.. – Ebit Lew.. ”

#doortodoorebitlew #astroAosis #keluargasunnahPerbaikiDiriOktober2019 #jelajahNegeri

View this post on Instagram

Sebak ya Allah hati ini tadi turun jambatan. Terkejut tiba -tiba ada seorang terbaring macam ni. Cuba pergi dekat hati kuat berdebar rasa sesuatu. Sekali panggil banyak kali lepas tu saya kuatkan hati pegang dia dan kejut dia. Rasa nadi dia. Dia tidur ni. Saya sangka dia pengsan atau tidur mati ni..jika kejut akan marah nanti.. Sekali dia langsung tak marah tapi bangun tidur terus salam cium tangan saya dengan senyuman. Dia pernah jumpa saya. Bersih muka dia.. Ustaz. Terima kaseh ustaz. Saya tanya berapa lama tidur kat sini. Dah 2 bulan. Dulu masa 2 tahun ikut ayah merantau kl ni. Sekarang duduk seorang diri jer bawah jambatan ni. Tunjuk belakang kepala dia baru kena pukul terbelah sikit. Ya Allah. . Saya tengok ic saja nak kenal. Ya Allah baru 20 tahun umurnya. Selalu jumpa anak muda dari kecil tiada siapa sangat dalam hidupnya. Tiada mak ayah. Tiada adik beradik. Takde sesiapa. Mula hidup di jalan dan lorong-lorong. Saya minta maaf padanya. Ustaz ni berdosa sangat kat kau. Ceramah sana sini. Makan sedap-sedap. Hidup senang lenang. Kau duduk dekat sini. Apalah saya nak jawab nanti Allah tanya. Tak sangka anak muda begini tidur bawah sini. Pasti ada masalah besar dalam hidupnya. Berdosa rasa pada adik. Ya Allah… . Takper ustaz. Ustaz sudi cari saya di bawah sini. Ustaz selalu cari kami macam ni dekat bawah longkang ni. Saya jadi sedih sangat. Tak tahu nak buat apa. Kau nak kerja tak adik? Nak ustaz. Nanti ustaz tolong carikan kau kerja. Kau kerja elok-elok yer..nak ustaz tolong yer cari saya kerja. Kalau ada asrama boleh saya duduk dekat situ. Sedih lak rasa. Saya nak peluk dia. Ustaz. saya kotor busuk. Ustaz pakai jubah. Ish takper adik. Kau mulia baik Allah sayang. Ustaz ni kotor berdosa biarkan kau dekat sini. Dia tak berhenti cakap terima kaseh dan lambai saya. Saya beri sedikit duit padanya dan makanan. Nanti saya cuba fikirkan bagaimana nak bantunya. Ya Allah tuhanku maafkanlah diriku ini. Apa nak jawab pada Allah dan apa nak jawab pada Nabi saw…maafkanlh diriku ya Allah..-ebitlew #doortodoorebitlew #astroAosis #keluargasunnahPerbaikiDiriOktober2019 #jelajahNegeri

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Rata-rata ramai yang sebak menonton video yang dikongsikan oleh Ustaz Ebit. Antara komen-komen netizen :

” Tersentuh hati ni dgn kelembutan yg ustaz tunjukkan pada mata manusia di dunia ni..mulianya hati mu ya ustaz.. “

” Bahagian manusia nie Allah bagi berbeza2… siapa yg nak hidup mcm nie, moga selepas ini dipermudahkan kehidupannya.terima kasih ustaz @ebitlew.. “

” Allahuakbar.. ustaz org yg baik.. sanggup turun ke tempat2 mcm ni.. kami yg pendosa..terlalu sebukkan diri dengan dunia.. mencari rezeki.. x terpikir nak buat mcm ustaz… terima kasih ustaz… doakan kami sekuat ustaz.. sekuat iman ustaz… semoga Allah izinkan kami masuk ke syurganya… ustaz doakan kami.. “

” Setiap kali saya tgok post ustaz rasa sebak sangat2 . Moga Allah permudahkan sgala ursan ustz utk membantu orang yang dlam kesusahan . In sha Allah kami juga turut membantu bersama.. “

” Ya Allah.. atas sebab ni la aku usaha nak jadi jutawan dan mempunyai duit yg banyak .. nak banyak bt amalan dan bantu sedara sesama islam .. doakan sy berjaya ustaz .. sy takut bekalan sy xbyk nk bawak kesana nanti.. “

” Saya doakan ustaz EL dpt buka yayasan yg membantu org susah dn memerlukan sekli gus memberikan mereka pendedahan agama…. Semoga setiap langkah ustaz menjadi semangat utk kami d luar ni utk sma2 membantu dn mendoakan perjuangan Islam … Aamiin yarab’alamin… “

Akhir kata, kita sebagai masyarakat juga perlu mendekati mereka kerana mereka juga hamba Allah seperti kita. Apa salahnya kalau kita berkongsi sedikit rezeki bersama mereka.

Silakan Share. Semoga bermanfaat…

Sumber: Instagram Ustaz Ebit Lew by Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..