” Rumah mak mertua yang pan4s, kot0r, banyak samp4h dengan kucing penuh.. “

Serumah Bersama Mertua, Nenek Yang Nyany0k, Kakak Ipar Dan Anak-Anak Saudara Memberi Tek4nan Kepada Wanita Ini. Alasan Suami Untuk Tidak Mahu Berpindah Begitu Mengej0tkan !!

Tinggal bersama mertua sudah menjadi isu yang biasa. Bagi sesetengah pasangan berasa selesa tinggal dengan mertua namun ada juga sebaliknya. Bukanlah tidak bagus untuk tinggal dengan mertua tetapi harus melihat kadar kesesuaian terlebih dahulu.

Ada setengah mertua yang cerew3t dengan menantu perempuan. Apa sahaja yang dilakukan oleh menantu serba tidak kena. Ada juga mertua yang jenis begitu baik dengan menantu-menantunya. Keadaan ini boleh menimbulkan rasa selesa antara menantu dengan mertua.

Bukan itu sahaja, jika tinggal dengan mertua dan ramai lagi penghuni lain di dalam satu rumah seperti ipar dual, anak saudara atau nenek turut akan menimbulkan rasa tidak selesa kepada si isteri. Tambahan pula sikap suami yang selalu menangkan ibubapanya serta adik-beradiknya.


( Gambar sekadar hiasan )

Baca perkongsian wanita ini yang tinggal bersama keluarga mertuanya di mana keadaan rumah yang pan4s, kot0r, banyak samp4h dan dipenuhi kucing. Bukan sahaja tinggal bersama mak mertua namun turut ada nenek suaminya yang sudah nyany0k, kakak ipar dan tiga orang anak saudara yang masih kecil.
Salam min.. mohon hide nama saya.

Saya baru berkahwin 8bulan. Apa perlu sy buat bila suami tak nak pindah dari rumah mak dia..? dulu sebelum kahwin dia kata cuma duk sementara je. Lps kahwin dia kata akan tinggal sini smpai 3-4 tahun atau selamanya.. Lps kahwin haritu sy ikut dia pindah ke utara tanah air.

Jauh tinggalkan tempat sy dibesarkan.. sy tinggalkan semua yg sy ada di bandar. Kerja, family, kawan2.. Bila dtg utara sy xdpt cari kerja.. tinggal dlm rumah mak dia. Rumah mak mertua yg pan4s, kot0r, byk samp4h.. dgn kucing penuh.

Mak mertua peniaga.. mmg tak peduli pasal rumah.. s4mpah dan botol botol plastik bur0k dia simpan bertimbun di sekeliling rumah dan belakang rumah. Dalam rumah pula penuh almari almari bur0k yg tak pakai dan barang barang lama yg bersep4h.


( Gambar sekadar hiasan )

Memang seperti kapal pec4h. Sy pula dari kecil dibesarkan dlm rumah yg kemas, bersih, teratur. Sy jd tertek4n bila duduk dlm rumah yg mcm ni.. Dalam rumah ni bukan hanya ada mak mertua tetapi nenek dia yg dah ny4nyuk dan perlu layan keren4hnya yg setiap hari menguj1 kesabaran.

Tiap kali sy mandi, dia akan ket0k pintu dengan ku4t dan akan m4ki m4ki depan pintu kalau sy lambat buka..
sini juga ada kakak ipar dgn tiga org anak lelaki yg las4k. Suaminya bekerja di ibu kota. Dulu mereka tinggal di sana.. tp 4 tahun lepas dia berenti kerja dan balik tinggal dgn mak dia disini.

Tak tahu bila dia nak balik sana semula.. sejak sy dtg sini sy yg bersihkan rumah ni, memasak. Bersihkan rumah sekejap je.. lepas tu anak kakak ipar tu sep4hkan balik.. maknya buat tak endah je anak sep4hkan rumah.. dan asyik dgn hp.

Bila suami sy balik, dia tgk rumah bersep4h dia kata sy tak buat kerja dalam rumah ni.. sy goyang kaki dalam rumah ni. Sy kawin untuk jadi orang gaji dalam rumah ni ke ?? Tiap malam sy menang1s.. mengenangkan nasib. Tak tahu nak mengadu pada siapa.. hanya menang1s atas tikar sejadah.

Sy nang1s dgn keadaan sy pregn4nt skrg ni lagi.. Bila sy nak bincang baik baik psl rumah sewa dgn suami, dia akan naik angin. Dia kata dia taknak keluar dari rumah ni.. Nak jaga mak dia dan nenek dia. Tu alasan. Dia bukan tak ada adik beradik lain. Mak dia juga masih sihat. Masih keluar berniaga.


( Gambar sekadar hiasan )

Nenek dia bukan tanggungjawab dia. Pakcik & Makcik dia ramai. Lps tu tud0h sy mcm2 kata sy tak suka family dia. Apa2 dia akan menangkan family dia. dan sy yg sal4h. Dia kerja dari pagi smpai lewat petang.. bukan tahu apa yg sy lalui dlm rumah ni. Bila balik dia akan cari mak dia, kakak dia atau anak anak buah dia dulu.

Sy seperti orang asing dalam rumah tu. Kalau nak pergi mana2 family dia akan ikut kami skali.. Kalau family dia tak ikut, anak anak buah dia yg ikut.. Kami tak ada masa berdua pun.. Bila sy suarakan hal ni dan kata nak keluar berdua shj.. sy yg kena mar4h.. dia tud0h sy benc1 family dia. benc1 anak buah dia.

Dia kata tu tanggungjawab dia kena jaga kakak dia dan anak buah dia. Hak sy mana sebagai isteri ? kakak dia bukannya jand4. Dia dah berkahwin kenapa suami sy yg kena jaga dia dan anak dia.. suami dia pula sy tak faham kenapa biarkan anak bini dekat sini.

Sejak kawin sy belum rasa kehidupan berumahtangga lg tak bahagia. dan bila sekali dua dapat keluar berdua, dia hanya diam. Tengah makan pun layan hp.. tak ada nak sembang dgn saya.. perubahan tu memang ketara sgt bila dia keluar berdua dgn sy dan family dia. Bila sy masak. Dia akan merung0t tak sedap.

Makanan apa yg sy masak mcm ni. Sy sedar sy bukan lah pandai memasak. Biasa sahaja. Tapi sy cuba dan usaha agar dia suka apa yg sy masak.. tapi bila dia merun0ut macam2 hati sy rasa seb4k sgt. tak boleh ke dia ambil hati sy sikit.. tapi jika mak atau kakak dia yg masak, walau tak sedap, dia akan puji.. hati sy terluk4. ped1h.


( Gambar sekadar hiasan )

Sy luahkan disini bukan untuk buka a1b suami.. cuma nak meluahkan rasa hati yg seb4k. Sy tak nak cerita pada ibu dan keluarga sy. sbb sy tahu ibu baru sahaja kehilangan ayah. Sy taknak menambahkan kesed1han ibu lg.. Tu belum adik lelaki bujang dia balik weekend. sy perlu menutup aurat 24jam. Nak mandi pun susah.

Bila sy nak balik rumah ibu. jenguk ibu pun dia tak bagi.. sy terasa nak makan masakan ibu minta balik 2-3 hari je. untuk hilangkan teringin nak makan masakan ibu sy.. tapi bila sy minta izin dia.. Dia kata kalo nak balik rumah ibu pergi bungk0s kain baju. Duk sana terus.. tapi anak nanti bagi kat aku!

Ya Allah sy cuma minta balik sekejap je.. kenapa smpai dia naik angin mcm tu. dia tol4k sy. tangan sy luk4 kena tangan dia.. dan ada sikit leb4m bila dia tar1k lengan sy.. dan dia lemp4r biskut biskut yg ibu bekalkan dkt sy atas lantai… sy hanya mampu menang1s.. ibu dgn arw4h ayah tak pernah buat sy mcm ni skali..

Dia kata kalo nak makan. Mak dia pun boleh masakkan. Kenapa nak ibu masakkan? Mak aku masak tak sedap ke?! Dia tak faham . Sy mengidam. teringin nak makan masakan ibu. Tu je. Dia nak sy hormat family dia.. jaga hati family dia.. tapi dia tak jaga hati family sy pun..

Ibu selalu call tanya khabar sy.. dan tanya bila nak balik sini. Ibu rindu. sy hanya tahan seb4k. sy bagi mcm2 al4san pada ibu. Tak nak ibu tahu hal sebenar. Ibu sayangkan menantu dia. tapi ibu tak tahu menantu dia buat ibu dan anak ibu macam ni..


( Gambar sekadar hiasan )

Selalu pujuk hati. Allah uj1 aku sbb Allah syg aku.. sambil menang1s. Ada hikmah Allah nak bagi lepas ni.. sy tgk kawan2 sy yg kawin selang beberapa bulan dgn sy.. semua happy dgn suami dia. kenapa sy tak mcm tu… sy kesian dkt anak dlm kandungan ni

Sy sed1h.. sy tertek4n sgt duk sini.. bila tertek4n sy rasa mcm nak bercera1 je walaupum usia perkahwinan sy tak sampai setahun. Tapi sy fikirkan masa depan anak yg bakal sy lahirkan. sy tak naf1kan suami sy baik. Cuma bab pindah rumah. tinggal asing, nak balik rumah ibu, tu dia akan naik angin..

Sampai bila sy perlu bertahan di sini. Tak lama lagi anak sy lahir. Sy taknak besarkan anak dalam rumah ni. Sy kesiankan anak sy. sy tertek4n….

Begitu bersimpat1 dengan nasib yang menimp4 beliau. Diharap suatu hari nanti ada jalan penyelesaian yang terbaik buatnya. Semua yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Semoga confessor ini tabah melalui dug4an dan dipermudahkan segala urusan sehingga bersalin nanti. Semoga menjadi pengajaran buat semua.

Apa pendapat anda ?

Silakan SHARE..

Sumber : FB Kisah Rumahtangga Fans by Berita Kopak / Content Media