” Punya lah tahan k0rek hid0ng. Hahahaha.. “

PU Azman Berkongsi Perkara-Perkara Yang Tidak Membat4lkan Puasa Yang Selama Ini Kita Rasa Ia Boleh Membat4lkan Puasa !!

Ramai yang sudah sedia maklum bahawa bulan Ramadhan semakin menghampiri kita umat Islam di seluruh dunia. Ramadhan adalah bulan yang penuh ganda, setiap apa kebaikan yang dilakukan oleh kita semuanya mendapat balasan ganda.

N4fsu kita juga menjadi ganda walaupun kita sudah sedia maklum bahawa sya1tan telah dir4ntai pada bulan ramadhan, ini kerana n4fsu sudah bertapak dihati kita. Puasa di bulan ramadhan bermaksud menah4n diri dari lapar, dahaga dan segala perbu4tan yang boleh membat4lkan puasa.

Hukum ibadah puasa di bulan ramadhan adalah wajib. Syarat-syarat sah puasa adalah Islam, bal1gh, ber4kal, sihat dan bermukim. Menerusi laman Instagram milik PU Azman, beliau telah berkongsi perkara-perkara yang tidak membat4lkan puasa. Sebelum ini rata-rata kita menyangka perkara tersebut boleh membat4lkan puasa.

PU Azman telah berkongsi pengetahuan untuk kita jadikan panduan. Mari kita lihat perkara-perkara yang tidak membatalkan puasa tersebut, antaranya :

” Islam di bina atas keluasan dan mudah tapi bukan mempermudah-mudahkan yer.Memang ada kita terdengar dulu banyak perkara yang bat4l puasa sehinggakan ada yang melihat agama ini sukar.

Maksud puasa ialah men4han diri dari makan dan minum dan sewaktu dengannya seperti rok0k, v4pe, nan0stick, sh1sha dan yang seumpamanya serta perkara lain yang membat4lkan seperti j1mak dan yang sewaktu dengannya seperti onan1.

Memasukkan sesuatu ke dalam r0ngga bermaksud ker0ngkong yang bawa ke r0ngga perut. Inilah maksud makan dan minum serta yang sewaktu dengannya. Jadi, k0rek hid0ng dan telinga tak termasuk dalam definisi ini, maka tak batal.

Pakai eyedrop dan bercelak juga tak termasuk dalam definisi memas0kkan sesuatu dalam r0ngga yang membawa erti makan dan minum.Ada pun guna inhaler, walaupun masuk ke dalam, tapi ia tidak membawa maksud makan dan minum untuk bersuka-suka.

Bahkan ia satu bentuk rawatan yang semua orang memang tak nak guna inh4ler.
Kent0t dalam air yang mendor0ng kem4sukan air ke dalam l0bang bawah juga tak termasuk definisi makan minum yang mengh1langkan lapar dahaga.

L0bang bawah bukan r0ngga yang biasa digunakan manusia untuk makan. Tak pernah orang sed0t straw di bahagian bawah tuk minum sirap bandung. Maka jika kita faham definisi bagi setiap ibadah yang kita amalkan, kita akan dapati ada keluasan Islam yang sangat besar di situ.

Jadi untuk sebarang contoh-contoh lain yang saya tak sebut dalam post, korang fahamkan saja caption ya. InsyaAllah, ada jawapan hasil kerja ker4s sikit dari korang ketika berfikir. “

View this post on Instagram

Islam di bina atas keluasan dan mudah tapi bukan mempermudah-mudahkan yer. Memang ada kita terdengar dulu banyak perkara yang batal puasa sehinggakan ada yang melihat agama ini sukar. Maksud puasa ialah menahan diri dari makan dan minum dan sewaktu dengannya seperti rokok, vape, nanostick, shisha dan yang seumpamanya serta perkara lain yang membatalkan seperti jimak dan yang sewaktu dengannya seperti onani. Memasukkan sesuatu ke dalam rongga bermaksud kerongkong yang bawa ke rongga perut. Inilah maksud makan dan minum serta yang sewaktu dengannya. Jadi, korek hidung dan telinga tak termasuk dalam definisi ini, maka tak batal. Pakai eyedrop dan bercelak juga tak termasuk dalam definisi memasukkan sesuatu dalam rongga yang membawa erti makan dan minum. Ada pun guna inhaler, walaupun masuk ke dalam, tapi ia tidak membawa maksud makan dan minum untuk bersuka-suka. Bahkan ia satu bentuk rawatan yang semua orang memang tak nak guna inhaler. Kentut dalam air yang mendorong kemasukan air ke dalam lubang bawah juga tak termasuk definisi makan minum yang menghilangkan lapar dahaga. Lubang bawah bukan rongga yang biasa digunakan manusia untuk makan. Tak pernah orang sedut straw di bahagian bawah tuk minum sirap bandung. Maka jika kita faham definisi bagi setiap ibadah yang kita amalkan, kita akan dapati ada keluasan Islam yang sangat besar di situ. Jadi untuk sebarang contoh-contoh lain yang saya tak sebut dalam post, korang fahamkan saja caption ya. InsyaAllah, ada jawapan hasil kerja keras sikit dari korang ketika berfikir.

A post shared by pu azman (@pu_azman) on

” Kel0nggaran merasa ini diberikan untuk yang memasak sahaja. Tak batal. C0mfirm. Kerana ia tak membawa makna makan dan minum yang biasa.

Keharusan untuk merasa makanan ini agar yang memasak dapat menyediakan makanan yang berkual1ti lalu memberi kebahagiaan untuk pasangan dan anak-anak.Saya tidak menyebut di atas yang memasak itu isteri kerana ada juga suami yang memasak. “

Rata-rata netizen memberi resp0n yang menarik mengenai perkongsian ini, antaranya :

” Ustaz dh terangkn tu baca lah , ini tnya lagi soalan yg dh terang2 ada jawapan “

” Punya lah tahan k0rek hid0ng hahahaha “

” Tq ostat utk info..so lepas ni dah xde alasan utk tak puase..hahaha “

” Terima kasih utk penjelasan ini. Terang dan jelas “

” Alhamdulillah..boleh k0rek hid0ng. Ramai la yg boleh k0rek hid0ng masa stuckk dlm jam nk g bazaar nnt. Ramai yg ada hobi dan hab1ts ni ustaz tp mana ada yg nk meng4ku. Eh! Sy takkkkkk..”

” Terima kasih ustaz…Jelas dgn penerangan ustaz…”

” Alhamdulillah itulah delima mak2 bila masak masa puasa. Tp sy tahu rasa dihujung lidah tak bat4l puasa (penah dgr ada ustaz ckp dah lupa ustaz mana) jangan tel4n je “

” Moga dipermudahkan segala urusan “

” Bgs ustaz bgtw ni.. Ramai yg kel1ru “

Alhamdulillah akhirnya terjawab juga persoalan yang selalu menjadi d1lema setiap kali tibanya bulan ramadhan. Bila semuanya sudah jelas maka urusan kita pun akan dipermudahkan. Kami dari Berita Kopak mengucapkan ribuan terima kasih kepada PU Azman kerana telah berkongsi mengenai kemusyk1lan ini. Semoga segala ibadah kita mendapat keberkatan, Amin.

Terima kasih kepada anda yang sudi membaca..

Silakan SHARE..

Sumber : IG PU Azman by Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..