PU Azman Kongsi Tentang Hukum Pemakaian BULU MATA P4LSU Dan EYELASH EXTENSION, Dapat Perhatian ROZITA CHE WAN

Lihat Apa Yang Che Ta Tanya Dan Ini Jawapan Balas Cik Man. Surprise !!!

Juara Pencetus Ummah musim ke-2, Azman Syah Alias atau lebih dikenali dengan panggilan Cik Man adalah antara pendakwah terkenal dalam media sosial. Beliau menggunakan pendekatan dakwah secara santai telah berjaya menarik perhatian golongan muda khasnya.

Hampir setiap minggu dan kadang-kadang setiap hari Cik Man berkongsikan ilmu berkaitan hukum agama dan juga menyelesaikan pertanyaan netizen. Terbaru, Cik Man memuat naik sebuah posting di laman Instagramnya. Kali ini adalah persoalan tentang HUKUM PEMAKAIAN EYELASH EXTENSION dan bulu mata p4lsu.

Cik Man menyatakan dalam kapsyennya, Eyelash extension dan bulu mata palsu dilihat har4m kerana ada unsur melamp4u dan unsur pen1puan. Pen1puan di sini yang dimaksudkan adalah apabila si pemakai bulu mata ingin memberitahu bulu mata yang dipakainya adalah bulu matanya, tetapi sebaliknya ianya adalah bulu mata p4lsu.

Posting Cik Man dimeriahkan lagi apabila Pelakon Rozita Che Wan atau dikenali sebagai Che Ta telah bertanyakan soalan di ruang komen. Sememangnya ramai yang tahu Che Ta gemar memakai bulu mata p4lsu yang tebal. Di bawah ini adalah Screenshot komen Che Ta dan juga komen balas daripada Cik Man yang berbentuk penerangan kepada persoalan Che Ta itu.

Di bawah ini adalah penerangan daripada Cik Man yang lebih menyeluruh tentang hukum pemakain EYELASH EXTENSION. Diharapkan semua dapat memahami dengan jelas dan baca berulang kali sekiranya masih kurang faham. Cik Man mengingatkan Eyelash extension tiada kena mengena dengan plug extension. Hahaha..

” Eyelash extension dan bulu mata palsu dilihat har4m kerana. Ada unsur melamp4u. Ada unsur pen1puan. Si pemakai nak orang lain tahu tu bulu mata dia, padahal bukan.. “

” Kalau si pemakai tak niat macam tu pun tetap har4m kerana orang lain ingat itu bulu mata asli dia, maka ada unsur pen1puan. Har4m kerana ada gam di atas kulit maka menghalang air wuduk dan mandi wajib.. “

” Kalau takda gam pun ia tetap har4m kerana unsur pen1puan. Har4m kalau memudaratkan kesihatan bagi kes-kes tertentu. Kalau tak mudaratkan kesihatan pun ia boleh jadi har4m kerana ada unsur pen1puan.. “

” Har4m kerana mengubah ciptaan Allah. Har4m kerana ada tujuan untuk bercantik-cantik sedangkan dia memang dah ada bulu mata asli ciptaan Allah.. “

” TETAPI, ia boleh menjadi harus kalau untuk menutup aib iaitu bagi orang yang tiada bulu mata dan tujuan untuk kelihatan cantik depan suami dan tidak menghalang air, tidak naj1s dan tak r0sakkan kesihatan. Eyelash extension tiada kena mengena dengan plug extension.. ”

View this post on Instagram

Eyelash extension dan bulu mata palsu dilihat haram kerana. . Ada unsur melampau. . Ada unsur penipuan. Si pemakai nak orang lain tahu tu bulu mata dia, padahal bukan. Kalau si pemakai tak niat macam tu pun tetap haram kerana orang lain ingat itu bulu mata asli dia, maka ada unsur penipuan. . Haram kerana ada gam di atas kulit maka menghalang air wuduk dan mandi wajib. Kalau takda gam pun ia tetap haram kerana unsur penipuan. . Haram kalau memudaratkan kesihatan bagi kes-kes tertentu. Kalau tak mudaratkan kesihatan pun ia boleh jadi haram kerana ada unsur penipuan. . Haram kerana mengubah ciptaan Allah. . Haram kerana ada tujuan untuk bercantik-cantik sedangkan dia memang dah ada bulu mata asli ciptaan Allah. . TETAPI, ia boleh menjadi harus kalau untuk menutup aib iaitu bagi orang yang tiada bulu mata dan tujuan untuk kelihatan cantik depan suami dan tidak menghalang air, tidak najis dan tak rosakkan kesihatan. Eyelash extension tiada kena mengena dengan plug extension.

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

 

Rata-rata netizen memahami apa yang telah diterangkan oleh Cik Man dan mengucapkan terima kasih. Ini antara komen-komen mereka :

” Sama ja bulu mata palsu ka eyelash extension ka.. kecuali pakai dihadapan n tatapan suami ja.. klu pakai untuk tarik perhatian laki2 kt lur sana har4m. ni ustaz sekolah sy cakap dan sy percaya ianya har4m.. “

” Eyelash extension tidak ada kena mengena dengan plug extension HAHAHAHAHAHA.. “

” Trm ksih cik man.. akak memang tak pernah pakai bulu mata nih.. tak pandai yang sebenarnya. Alhamdulillah, masa nikah pun pakai bulu mata sendirik jer, tak pakai bulu mata p4lsu pun.. “

” Baik che man.. sye pakai bulu mata time nk tido je che man.. “

” Plug extension.. hahaha kelakar la.. “

Sememangnya Allah sudah menciptakan seseorang itu dengan sempurna. Benarlah apa yang dinyatakan oleh PU Azman mengubah ciptaan Allah adalah HARAM. Kami di Berita Kopak mendoakan PU Azman sentiada dikurniakan kesihatan yang baik oleh Allah, supaya  lebih banyak ilmu dakwah disebarkan. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG PU Azman, Rozita Che Wan by Berita Kopak & Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..