Pelayan Restoren Ini Terkejut Mendapat Tips Sebanyak RM830

Tetapi Keesokkannya Pemberi Tips Itu Kembali Berjumpanya Mengatakan Satu Perkara Yang Mengej0tkannya !!

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Begitulah kata-kata peribahasa melayu yang mengambarkan untung nasib seseorang yang tiada sesiapa yang tahu. Begitulah yang berlaku kepada seorang gadis yang bekerja sebagai pelayan di sebuah restoren yang satu hari telah megubah nasibnya.

Gadis yang bernama Cayla Chandara itu datang ke Hawaii untuk melanjutkan pelajarannya. Oleh kerana tidak mampu untuk membayar yuran pengajiaannya, dia terpaksa menamatkan pengajiannya lebih awal dan bekerja sebagai pelayan di sebuah restoren.

Di restoren yang bernama Noi Thai Cuisine itu, Cayla perlu bekerja selama 80 jam dalam satu minggu. Dia merasakan yang peluangnya untuk kembali meneruskan pelajaran telah tertutup kerana kesibukaan dan masanya yang tertumpu kepada kerjanya.

Pada satu hari, datang sepasang pasangan dari Australia singgah di restoren tempatnya bekerja. Seperti biasa, Cayla memberikan buku menu kepada pasangan tersebut untuk membuat tempahan.

Pasangan tersebut dilihat baik hati apabila mengajak Cayla untuk berbual bersama mereka. Ketika sedang berbual itulah cayla menceritakan kepada pasangan tersebut tentang dirinya dan sedikit kisah hidupnya yang datang ke Hawaii itu untuk menyambung pelajarannya.

” Mereka bertanya kepada saya tentang asal-usul diri saya dan saya menceritakan kepada mereka yang tujuannya datang ke situ sebnarnya untuk menyambung pelajaran tetapi oleh kerana masalah mewangan yang dihadapi, saya terpaksa bekerja di restoren itu “.

Pada mulanya Cayla tidak menyangka apa yang akan berlaku. tetapi selepas pasangan tersebut pergi, cayla terkejut apabila mendapati yang pasangan tersebut telah memberinya tips sebanyak  USD200.

“Saya hanya terfikir yang mereka terlalu pemurah sehingga sanggup memberikan tips sebanyak itu. saya belum pernah mendapat tips sebanyak itu selama ini. Saya ingin megucapkan terima kasih kepada mereka.”

Dia teringat ketika sedang berbual dengan pasangan itu, mereka ada menceritakan nama hotel tempat meeka bermalam. jadi Cayla bercadang untuk pergi ke situ untuk memberikan sesuatu dan mengucapkan terima kasih kerana kebaikan mereka.

Pada keesokkannya, seperti biasa Cayla bekerja melayan tetamu yang datang ke restoren itu. Tiba-tiba dia terkej0t apabila melihat di satu sudut meja yang pasangan Australia itu datang kembali dan Cayla pun menghampiri mereka.

Belum sempat Cayla membuka mulut, pasangan Australia itu menceritakan tujuan mereka datang ke restoren itu. Sebenarnya mereka ingin menyatakan hasrat mereka untuk membantu Cayla mneruskan cita-citanya menyambung pelajaran sehingga tamat.

Jika menurut jumlahnya, pasangan itu harus mengeluarkan belanja lebih kurang USD 10,000 untuk Cayla belajar sehingga tamat.

Pasangan itu berkata pada Cayla kalau mereka akan melunasi hutangnya dan membiayai seluruh uang kuliah sampai selesai. Kalau ditotal-total jumlahnya bisa lebih dari 10 ribu dolar (Rp Tetapi pasangan itu tidak hirau tentang jumlahnya dan bersedia untuk membantu Cayla.

Cayla yang tidak tahu untuk berkata apa-apa kerana tidak menyangka perkara itu berlaku dalam hidupnya. Dia hanya mampu menangis terharu sambil menutup wajahnya.

” Mereka melihat saya lebih dari seorang pelayan restoren. Beritahu Cayla. Gadis yang berumur baru 21 tahun itu akan membuktikan kepada pasangan itu yang dia akan menjadi orang yang berjaya satu hari nanti. Dia akan berusaha keras untuk membalas jasa baik pasangan tersebut.

Terima kasih kerana Membaca. silakan SHARE ya !

Terjemahan Dan Disediakan Oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : theep0chtimes