Pekerja Lombong Menemui Sebuah Peti Batu Semasa Melakukan Pekerjaan Carigali. Apabila Dibuka Mereka Melihat Seorang Wanita Sedang ‘Tidur’.

Apabila Dibuat Kajian, Saintis Mengatakan Wanita Cantik Yang Sedang ‘Tidur’ Ini Berusia 800 Juta Tahun!

Kita mungkin pernah membaca atau menonton filem yang mengisahkan seorang puteri yang tidur kerana diani4ya oleh ahli s1h1r dan menunggu ci0man dari putera tampan untuk dia kembali sedar.

Walaupun kisah itu hanyalah kisah penglipur lar4 tetapi sebuah penemuan beberapa waktu yang lalu boleh dikatakan mempunyai sedikit persamaan dengan kisah d0ngeng yang popular itu.

Beberapa puluh tahun yang lalu, saintis dari Rusia telah menunjukkan sebuah penemuan yang telah mengemp4rkan orang ramai di seluruh dunia. Mereka telah menemui sebuah peti yang berusia lebih kurang 800 juta tahun yang berada di dalam tanah.

Peti tersebut yang dibuat dengan ukuran yang sangat teliti dan juga mempunyai ukiran yang diukir kemas menunjukkan yang individu yang diletakkan di dalamnya adalah seorang tokoh penting ataupun individu yang dihormati di dalam masyarakat pada ketika itu.

Seperti dipetik dari Daily Myster1es, peti itu dijumpai ketika pekerja lombong batu b4ra melakukan kerja-kerja penggalian pada awal September 1969 di perkampungan Rzhavchik Tisulskago, wilayah Kemerovo.

K0mandan Alexander Alexandr0vich Masalygina ketika itu terus mengarahkan semua pekerjaan segera dihentikan. Peti itu kemudian telah diangkat ke permukaan untuk dibuka.

Apabila dibuka, mereka mendapati di dalamnya berisi cecair kristal jernih berwarna biru dan terdapat tub0h wanita cantik yang memakai gaun musim luruh. Wanita bertubuh langsing itu dianggarkan berusia dalam 30an, memiliki tinggi 180 cm, dan bermata biru. Rambutnya tebal, berwarna coklat gelap kemerahan. Tangannya putih lembut dengan kuku pendek dip0t0ng kemas.

Puteri yang ‘tidur’itu memakai’gaun transparan dengan renda berwarna putih berlengan pendek yang disulam dengan bunga yang berwarna-warni. Dia tidak langsung kelihatan seperti orang yang telah m4ti tetapi benar-benar kelihatan seperti seorang yang sedang tidur.

Penemuan menakjubkan itu sempat ditayangkan kepada orang ramai selama 15 jam sebelum ianya dibawa ke bandar Novosibirsk dengan menggunakan helikopter untuk kajian seterusnya.

Menurut para saintis, pada mulanya peti itu berda di dalam sebuah kubah kayu di tengah kawasan hutan. Tetapi kemudian, lama kelamaan ianya telah berada di dalam tanah dan terkub0r tanpa oksigen selama beratus juta tahun sehingga menjadi lapisan batu bara yang padat. Analisis DN4 dari tub0h wanita tersebut menunjukkan persamaan seratus peratus dengan pemuda Rusia moden.

Mereka percaya, wanita yang berada di dalam peti itu adalah Puteri Tisulsky yang hidup lebih kurang 800 juta tahun dahulu iaitu pada zaman prasejarah Paleolitik berjuta tahun sebelum zaman dinausurus.

Saintis juga merasa kagum dengan pemikiran manusia yang berada di zaman dahulu kala dapat membuat pakaian yang cantik dan kemas serta membina peti yang tepat ukurannya serta dipenuhi dengan ukiran yang teliti.

Saintis juga ketika itu mengalami kesukaran untuk mengenalpasti cecair yang berada di dalam peti tersebut yang dapat membuatkan jas4d yang berada di dalamnya tidur dan kekal sehingga beratus juta tahun lamanya.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : Daily Myster1es