Pasangan Ini Hanya Mahu Membeli Sebuah Rumah Flat Dalam Satu Lelongan

Tetapi Mereka Tersil4p Membeli Sebuah Rumah Lama Yang Telah Berusia 120 Tahun !

Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengidamkan memiliki sebuah rumah untuk tinggal bersama dan melalui kehidupan yang bahagia. Apa yang penting rumah itu adalah rumah sendiri, tidak kira rumah baru ataupun rumah lama.

Begitu juga dengan kisah pasangan ini yang menacri rumah untuk mereka tinggal bersama. Bukanlah pasangan yang mewah tetapi memiliki impian untuk memiliki rumah sendiri membuatkan mereka pergi ke sebuah lel0ngan awam untuk membida rumah yang sesuai dengan kemampuan rumah.

Tetapi segalanya berubah apabila mereka secara tidak sengaja telah ‘tersil4p’ membeli rumah yang bur0k dan sudah us4ng. Tambah merum1tkan lagi rumah tersebut tidak boleh diduduki lagi sehingga pembaikan dilakukan.

Pasangan tersebut, Cal Hun ter dan Claire Segeren sepatutnya membeli sebuah rumah flat dengan dua bilik tidur tetapi telah tersilap menawarkan rumah yang juga berada dalam senarai lelongan tersebut.

Tetapi sebenarnya mereka tidak tahu rumah yang mereka telah beli itu adalah sebuah rumah agam (rumah besar seperti istana) yang sudah berusia 120 tahun !


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

Selepas mereka pergi melihat rumah tersebut yang terletak di Dun00n, barat laut Glasgow, Scotland barulah mereka menyedari yang rumah tersebut adalah sebuah rumah lama yang bernama Jameswood Villa yang sudah berusia 120 tahun.


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

Tetapi akhirnya mereka jat0h cinta dengan rumah yang pada mulanya tersalah beli itu. Walaupun rumah tersebut mempunyai bumbung yang r0sak, kayu yang rep0t dan sebahagiannya juga telah runt0h tetapi mereka merasakan rumah tersebut ada sesuatu yang istimewa.


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

Mereka pun mengambil keputusan untuk membaikpulih rumah tersebut walaupun mereka terp4ksa menetap di dalam karavan buat sementara waktu.


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

“Kami menyukai rumah dan lokasi yang menakjubkan di sebuah kampung di pinggir loch Scotland. Kesil4pannya adalah satu kesil4pan yang istimewa,” kata Cal, berusia 26 tahun seperti dipetik dari Daily Mirr0r.

Claire, yang berasal dari Toronto, Kanada pula berkata: “Rumah itu dibina pada tahun 1900 dan mempunyai perasaan yang indah untuknya dan begitu banyak kenangan yang kami rasa ianya menjadi satu cab4ran untuk mengatasinya walaupun terpaksa bermula dari awal”.


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

“Kami bukan dari Scotland, jadi pada mulanya kami suk4r untuk mencari Dunoon di peta dan kami berdua lega melihatnya tidak jauh dari Glasgow.”

Bukan sahaja rumah itu mempunyai bumbung yang boc0r dan kayu rep0t, tempat itu juga sudah dikelilingi oleh sem4k dan belukar, dan di dalam rumah itu masih ada sofa lama, perabot lama dan beberapa peralatan lama. Jameswood Villa telah dibiarkan kosong selama 20 tahun sebelum mereka membelinya.


Picture: Mirr0rpix Via Daily Mirr0r

Pasangan itu telah menubuhkan sebuah blog, ‘WhathaveweDunoon?’ di mana mereka telah diberikan nasihat dan sokongan daripada penduduk tempatan Dunoon.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya !

Disediakan Dan Disusun Oleh Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..