” Mungkin dia mar4h sebab saya pregnant cepat sangat kot lepas kahwin.. “

Nasib Seorang Ibu Anak Kembar Dapat Suami Kedek0t, Buat Ramai Yang Sebak. Alahai.. Kesiannya Nak Beli Pampers Dengan Susu Pun Kena Mar4h !!

Tiada rumahtangga yang bebas daripada ujian atau masalah. Namun setiap ujian itu pastinya ada jalan penyelesaiannya. Dalam hidup berumah tangga, salah satu kuncinya adalah saling memenuhi hak dan menunaikan kewajiban masing-masing.

Lima tahun pertama sesebuah perkahwinan dikatakan adalah tempoh bagi pasangan suami isteri untuk saling cuba menyelami hati dan budi masing-masing. Masa inilah kita akan tahu segala baik bur0k pasangan kita yang mungkin sebelum ini kita tidak ketahui.

Setiap orang pasti inginkan pasangan yang terbaik buat mereka. Lebih-lebih lagi jika sudah memiliki anak, tanggungjawab dan peranan mereka sebagai ibu bapa akan menjadi lebih besar dan memerlukan usaha serta peng0rbanan.

Mari sama-sama kita selami perkongsian seorang isteri mengenai keper1tan hidup yang dialami olehnya setelah berkahwin apabila suaminya menafikan hak dan nafkah untuk dirinya serta anak-anak walaupun si suami berkemampuan tapi menghabiskan perbelanjaan tanpa memikir kebajian ahli keluarganya.

Slm semua. Mengadu di fb page krt ni adalah jalan terakhir saya. Nak cerita dengan orang tak0t jadi lagi ter0k. Sekurang2nya d cni orang tak kenal saya. Maafkan saya.

Dulu mase bujang saya pernah mengajar alquran di surau2 dan sekolah2 sekitar. Saya juga rajin berniaga online dan buat dropship. Hasil simpanan mampu beli cash myvi sekehen. Kawin atas dasar match make. Mase tu ibu mertua memang beriya benar nak saya jadi menantu dia.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Sekarang kami tinggal di taiping dan kami ada sepasang kembar girl usia 5 bulan. Sejak berkahwin, suami tak izin saya bekerja atau berniaga. Segan dengan orang sekeliling katanya. Tapi suami saya ni tak pernah bagi saya duit belanja atau duit makan. Takpe, saya hanya makan apa yg ada di rumah.

Lepas dpt twin ni, makin ter0k. Susu dan pampers lepas 2 minggu mintak baru dpt. Alasan dia bagi ‘takde duit’. Twin saya ni masih 100% bergantung pada susu. Susu badan tak cukop tampung 2 orang sekaligus. Takkan saya nak tgk je diorang nangis lapar. Last2 saya beli sendiri.

Suami saya keje jual coway dan saya anggap mungkin dia betul takde duit tapi setiap hari balik rumah saya nmpak resit kfc, dominos, starbucks. Saya memang kenal dia mmg suka makan kat tempat2 gitu. TAK pernah makan warung.

Padahal saya kat rumah hari2 makan nasik lauk ulam petik tepi2 rumah je. Awal2 kawin dia selalu pinjam duit saya buat baya keta vios dia bulan2 sampai suruh saya buat loan sebab keta dia dah kena tarik tapi tak lulus. Sib baik.

Haritu saya mintak blikan pampers tapi macam biase, takde duit. Muka terus berubah. Esoknya saya tgk dia bli iphone. Baru. Pampers masih tak b3li. Pernah saya mengadu kat mak mertua.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Dia cakap suruh bersabar. “Biasalah mana2 keluarga pon ada masalah kewangan. Isteri kene terima kekurangan suami. Anak mak tu mmg manja sikit sebab dari kecik tak biasa susah. Kalo sue nak pegang duit sendiri kenala keja. Nanti mak suruh abah carikan keje kosong kat badar. Twin tu sue bayar mak 500 je bia mak yg jaga.” Tapi smpai skrg takde ape keje pon.

Suami pulak sejak dapat baby ni dah tak tido sama2. Bercakap dengan saya pon asyik nak marah2 je. Tiap hari keluar dengan kwn2 dia happy2, tapi blk rumah muka terus ketat. Anak2 langsung tak penah nak pegang. Buat macam bukan anak dia.

Mungkin dia mar4h sebab saya pregnant cepat sangat kot lps kawin. Atau mungkin sebab saya kerap sgt mintak blikan susu dan pampers. Mungkin dia dh benc1 kat saya. Baru ni saya cuba gagahkan diri pegi pejabat agama kwsn cni. Cuba cari saluran yg betul untuk mengadu. Smpai 3 kali saya pegi, pegawai takde.

Ustaz2 lain hanya memandang saya dengan sin1s. “Puan mesti hadir bersama2 suami tak bole hadir sorang. Astaghfirullah puan, bergegar tiang arsy kalo puan fikir mahu cera1.” Macam2 lagi. Saya hanya mahu mengadu, bukan nak cera1.

Kalau dorang nak suruh kami suami isteri hadir kaunseling, saya sgt bersyukur. Tolong lah panggil. Saya sgt harap mereka bantu apa sja pon takpe. Tapi takde apa2. Saya hanya pulang. Sambung nangis di rumah. Sekarang keta saya pon dh kene jual buat baya keta suami. Dh tak bole pegi pejabat agama lg. TAK boleh keluar kedai.

Duit simpanan saya habis teros. Hari2 tgk anak2 nangis lapa, bagi susu sikit2 dan cair2 terpaksa jimat, pampers pon takde. Minta dengan suami bukan tak dpt, tapi lambat. Dia selalu dulukan keperluan sendiri dan belanja kwn2 dia.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Nak mintak pon saya kene hati2 susun ayat, takot nt dia tergur1s lagi lambat nak dpt. Kadang2 saya terpaksa mintak adik saya dtg dari jauh blikan. Sekali sekala bolehlah mintak tolong adik. Tapi nak kena pk cara men1pu dan nak tepis soalan2 dorang. Tanggapan keluarga mertua lagi seolah2 saya ni isteri takreti berayukur.

Inilah ujian untuk saya. Mungkin takkan ada pengakhiran untuk der1ta saya ni.. saya redha. Cuma baru ni saya ada macam merac4u sikit. Tapi alhamdulillah saya tersedar dan terus solat dan taubat banyak2. Saya berdoa semoga baby twin saya ni kuat dan tak jat0h sak1t.

TAK tahan saya tgk dorang nangis lapa. Saya hanya mampu nangis sama2 dorang setiap hari.. Itu sj. Terima kasih untuk semua yg sudi mendengar.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Kami di Berita Kopak mendoakan semoga pengadu tabah dan sabar dengan ujian ini. Semoga diberi penyelesaian yang baik dan semuanya dipermudahkan. Jika perlu rujukan dan khidmat nasihat pejabat agama, silakan berbuat sedemikian untuk menyelamatkan rumahtangga and. Jangan berput0s asa demi anak-anak tersayang.

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : FB Kisah Rumah Tangga / Dikemaskini Oleh by Berita Kopak / Content Media