” Mohon delete post gambar viral semalam di kub0r. Model tak bersalah dalam hal ni.. “

Pemilik Butik Pengantin Rayu PU Amin Untuk Delete Posting Model Wanita Bergambar Pakai Baju Pengantin Di Kub0r Bukan Islam. Ini Respon PU Amin !!

Baru-baru ini kec0h apabila seorang pemilik butik pengantin telah memuatnaik gambar model wanita memakai baju pengantin bergambar di tepi kub0r bukan Islam yang dimuat naik di Facebook (FB) miliknya. Posting wanita berkenaan mendapat kec4man daripada netizen yang menyel4r tindakannya.

Gambar itu dikatakan sangat b1adap, tidak menjaga sensitiviti dan tidak menghormati penganut agama lain. Menurut laporan dari Harian Metro, wanita berkenaan memaklumkan gambar berkenaan adalah untuk suka-suka sahaja dan tiada nita langsung untuk mempermainkan mana-mana agama.

Pemilik butik itu turut menyatakan gamabr berkenaan bukan diambil untuk tujuan promosi dan pemasaran. Usahawan itu mengakui kes1lapan berpunca daripada dirinya sendiri dan meminta maaf kepada semua pihak yang tersingg0ng. Dia juga meminta orang ramai tidak menyalahkan model yang memperagakan pakaian pengantin itu.

Yang terbaru, menerusi ruangan komen di posting yang dimuatnaik oleh pendakwah bebas, Pencetus Ummah (PU) Amin di akaun Facebooknya, PU Amin berkongsi mesej yang dihantar oleh wanita berkenaan kepadanya. Untuk makluman sebelum ini, PU Amin telah berkongsi satu posting berkenaan isu ini di Facebook dan Instagram miliknya.

View this post on Instagram

DEMI NAK VIRAL | Adoi pelik pelik lah zaman sekarang ni . Mazhab mana pulak bergambar pakai baju pengantin dekat kubur kristian ni.. . Mungkin nak promot baju , mekap artis atau pakej kahwin , atau sebagainya tapi macam mana boleh sampai ke kubur ? Tak tahu nak gelak ke nak marah ke atau camne 🤣.. . Untuk makluman semua lepas saya tanya dengan rakan rakan saya yang beragama kristian , mereka orang kristian sendiri ada pakaian khas untuk mereka ke kubur tanda hormat mereka.. . Mereka juga kecewa bila ada orang ambil gambar macam ni. Orang kristian pun tahu adab dan cara bila di kubur . Dorang datang dan balik . Sambil fikir hal kematian. Kita pula boleh posing bergamba. Aneh tuan tuan . Aneh.. . Hormatlah agama orang lain. Kalau dorang buat dekat kubur kita macam mana ? Pada kawan kawan kristian saya minta maaf atas ketelanjuran ini.. . Ya Allah , apa sudah jadi dengan dunia . Macam macam cara marketing orang sekarang . Ikut lah sabda nabi ‘tinggalkan benda pelik pelik’ 😁.. . Bak kata shuib sepahtu “peninggg arrrrr” 😩..

A post shared by PU Amin (@pencetusummah_amin) on

Usahawan butik itu telah meminta PU Amin untuk memadam gambar yang viral itu dan mengatakan model-model berkenaan tidak bersalah. Baca respon PU Amin di bawah :

Ini pula respon daripada netizen-netizen yang rata-ratanya bersetuju supaya PU Amin tidak memadam posting berkenaan :

” Haahaa x salah kate dye… sye yg tgk ny pon mengucap pnjg laa… pic dekat sal1b kot blakang dye tu… ape kaw tu kap1r kew ??… x trcapai dek akal cne kaw bole photoshot at ctu… Allahuakbar.. “

” Dia ni jenis yg mengaku Islam pada masa yg sama dia benci Islam sebenarnya Ustaz.. org gini bertopengkan agama semata2.. bila Islam lar4ng tu la dia nak buat.. “

” Model pun salah. Main sauk je asal ade job. Bukan kecik lagi, dah besar patut fikir panjang sikit. Kena kecam tau pulak mar4h.. “

” Seblm buat x pikir dulu.. kn dh mndapt.. buat perkara bod0h pon dh jdi fames. Dunia.. “

” Tula pasal.. Ramai tu yg terlibat photosho0t tu. Xkan sorg pun x terfikir benda tu baik ke bur0k. Otak masing2 semua letak kat mane? Otak tertinggal kat rumah ke? Konon nak cari kelainan inspirasi dari negara luar jadahnya? Org luar negara pun x pernah buat photosho0t camtu kat kubur agama dorg atau kub0r agama lain. Sblm buat ape2 x boleh fikir dlu ke bur0k ke baik benda tu? Mslhnye semua dah tua bangka besar panjang boleh fikir kot bknnye bdk kecik budak sklh lg. Klu org cakap bod0h kang mar4h. Bagusla keluarga waris kub4r dan org lain buat rep0rt. Amik tindakan kat dorg semua yg terlibat dlm photosho4t tu.. “

Sama-sama kita mendapat pengajaran di sebalik isu ini. Islam mengajar kita untuk menghormati agama lain. Terlajar perahu boleh diundur, tapi kalau terlajak kata dan perbuatan, mungkin bur0k akibatnya. Apa-apa pun setiap yang berlaku pasti ada hikmah. Wallahulam..

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat.

Sumber : IG & FB PU Amin, Harian Metro by Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..