‘Menjadi Perempuan Itu Perlu Pandai Cari Duit, Pandai Menghias Diri, Pandai Bawa Kereta, Barulah Hidup Bahagia’

Tajuk di atas mungkin akan membuatkan sedikit perasaan yang tidak selesa mendengarnya bagi sesetengah orang. Ini kerana ada yang berpendapat wanita itu seharusnya duduk sahaja di rumah melayan keluarga dan melakukan kerja-kerja sebagai surirumahtangga.

Sebuah laman web yang bernama prett1es telah membangkitkan persoalan isu berkenaan dengan beberapa pernyataan yang mudah tetapi kenyataannya ianya menyimpan makna yang sangat mendalam untuk kaum wanita

 “Kenapa perempuan itu perlu bekerja keras mencari duit?”

Soalan itu walaupun kedengaraannya biasa tetapi kenyataannya ianya adalah satu persoalan yang selalu berlaku dalam kehidupan seorang perempuan. Ada dua jawapan bagi menjawab pertanyaan tersebut:

Yang pertama adalah ada perempuan yang tidak ingin bersama dengan lelaki hanya disebabkan lelaki itu seorang yang berada dan mempunyai wang yang banyak dan juga tidak ingin meninggalkan lelaki hanya kerana duit. Mereka berfikir mereka perlu bekerja keras mencari duit dan tidak perlu menunggu lelaki yang mempunyai duit hadir di dalam hidup mereka.

Kedua, ada perempuan yang berfikir, jika tidak bekerja keras mencari duit, membuatkan kehidupan hanya mengharapkan orang lain, tidak berdikari dan tidak dihargai kerana selalu mengharapkan lelaki untuk hidup senang dan selesa.

Untuk wanita yang bekerja keras, mereka akan menjadi lebih berani dan akan menjadikan mereka mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Wanita yang mempunyai wang sendiri itu ketika dia berminat dengan sesuatu barang, dia mampu untuk membuat keputusan untuk membelinya atau tidak

Dan untuk wanita yang tidak mempunyai wang, apabila melihat harga barang yang diminatinya walaup berapapun perbezaan harganya, hatinya akan berasa was-was, tidak tenang dan bimbang.

Seorang perempuan akan mudah tersentuh hati jika mendapat sesuatu dari seorang lelaki walaupun tidak seberapa. Dan kadang-kadang sanggup melakukan apa sahaja untuk lelaki tersebut.

“Lelaki itu membawa aku pergi makan dan memberikan perhatian kepadaku. Dia juga selalu memberikan bunga yang cantik dan memberikan rantai di harijadiku. Pasti lelaki ini sangat meminatiku…”. Begitulah selalunya curahan hati seorang wanita yang mendapat sesuatu dari lelaki. Dia akan mudah merasa kagum dan tersentuh apabila mendapatkan sesuatu dari seorang lelaki.

Tetapi jika seorang wanita itu seorang yang bekerja keras, berdikari dan penuh percaya diri. Jika seseorang memberinya hadiah, dia akan turut memberinya hadiah. Mereka tidak mudah ‘percaya’dengan pemberian bunga ataupun apa-apapun hadiah.

Gaya Hidup

Dari segi gaya hidup pula, Wanita yang memiliki duit sendiri: “W0w, ada beg tangan baru, ada lipstik baru, ada gaun baru”

Wanita yang tidak memiliki duit: “Ahh, di depan rumah ada restoran makanan kegemaranku yang baru buka, tetapi harga makanannya kenapa naik lagi, nak beli ke tidak ni?”

Untuk kaum lelaki, jangan kata perempuan itu seorang materialistik. Adakah seorang lelaki itu suka dengan perempuan yang tidak berhias dan tidak memakai baju yang cantik-cantuk?. Adakah lelaki suka dengan perempuan yang tidak pandai berhias diri?

Mencari Pasangan Hidup

Wanita yang memiliki duit sendiri: ” Pasangan kekasih yang baik itu adalah lelaki yang stabil dan wanita yang cantik. Jika sudah berpisah, keduanya perlu saling hormat menghirmati.

Wanita yang tidak mempunyai duit sendiri: “Perlu cari lelaki yang ada duit, kaya dan hidup senang. “Bila berpisah, hidup akan kembali susah dan mer4na…”

Ketika bertemu Ibu mertua

Duit itu bukanlah segalanya, tetapi banyak masalah dapat diselesaikan dengan duit. Begitu ju8ga perhubungan dengan mertua. Bagi kaum wanita, mereka seharusnya mempunyai keyakinan diri yang tinggi.

Wanita yang memiliki duit sendiri: “Nak beli apa yer untuk mak mertua jumpa kali ni, mungkin barang ni dia suka..”.

Wanita yang tidak memiliki duit: “Ad00i, nak jumpa mak mertua kali ni pakai baju apa yer, bimbang pulak nanti dia kata menantu tak pandai berhias dan berdandan…

Ketika mempunyai k0nflik dengan pasangan

Wanita yang memiliki duit sendiri: Dapat Menangis di bawah menara Eiffel, menangis di atas belon udara Turki. Bermakana mereka boleh pergi ke mana sahaja untuk menghilangkan kesedihan dan menenangkan diri

Wanita yang tidak memiliki duit: Bersembunyi di rumah dan menang1s, menangis sambil menonton drama Korea, menangis sambil makan makanan segera

Perbezaan terbesar antara wanita yang mempunyai duit sendiri dan wanita tidak berduit adalah kepercayaan diri dan keberaniaan mereka dalam membuat sesuatu keputusan.

Seorang wanita yang tidak memiliki duit, ketika bertemu dengan seorang lelaki yang memberinya mawar dan menawarkan hadiah kepadanya, akan menganggap bahawa dia telah bertemu dengan cinta. Dan sebaliknya, jika wanita berduit maka dia tidak akan dengan mudahnya percaya dengan apa yang ia lihat dan jat0h cinta kerana semata-mata pemberian.

Begitulah isu yang telah dibangkitkan di dala laman web tersebut. Dan ianya tidak semuanya benar dan wanita itu sebenarnya ada pendirian masing-masing, baik yang mempunyai duit sendiri mahupun yang tidak berduit.

Apa, yang penting, sifat wanita itu haruslah merendah diri, senantiasa berbuat baik dan lembut kepada suami. Kerana wanita yang baik itu adalah seorang isteri yang baik kepada suami dan kepada keluarga.

Terima Kasih kerana Membaca. Silkaan SHAREW Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media