” Masa kenduri kahwin kami, Saya sewa rumah kampung untuk keluarga dia bermalam sebab rumah saya di kampung tidak selesa untuk keluarga mereka.”

” Suami saya lebih pentingkan ibu dan keluarganya, keperluan saya dan keluarga saya tidak pernah dia tanya..”

Ada ramai lelaki yang di luar sana pentingkan diri sendiri setelah berkahwin. Namun mereka tidak sedar atau pura-pura tidak perasan sikap mereka yang memang mementingkan diri sendiri itu.

Sebagai contoh, selepas berkahwin suami menghalang isteri untuk pulang ke kampung isteri berjumpa ibu bapa dan keluarganya. Malah ada suami yang marah apabila isteri memberikan duit atau pun membelikan barang kepada ibu bapa dan adik beradiknya.

Malah ada suami yang tidak berlaku adil dengan isteri. Contohnya, apabila ingin pulang ke kampung suami, tidak mengapa pulang lama-lama. Tetapi apabila tiba giliran di kampung isteri, suami ajak cepat balik. Akhirnya isteri terpaksa akur tetapi dalam masa yang sama isteri pastinya akan makan hati.

Baca sebuah kisah yang dikongsikan oleh seorang wanita mengenai suaminya yang lebih penting ibu dan keluarganya. Semoga ianya menjadi sebuah kisah yang boleh kita jadikan iktibar

Assalamualaikum admin. Tlg post kisah sy nk share supaya mnjdi pengajaran @sy nk mnta pndapat wrga krt. Tolong hide profile sy.

Sy dh suami brcinta hampir 2 tahun.. Lalu kami brkhwin usia perkhwinn kami skrg hampir Setahun.. Wlupun 2 tahun brcinta sy belom kenal Siapa dia.. Mklumlah jumpa lama2 sekali je Sbb kami berjauhan.. Dia krja tetap di Singapore.. Sy di perlis bersendirian sbb sy juga bkerja tetap di sini (Kg halaman dia dilahirkan dn dibesarkan) kluarga dia semua ada di sini..


Gambar Sekadar Hiasan

Selama tempoh kami brcinta, Dia Janji dgn sy.. Nak kahwin dgn sy.. Nak beli rumah sama2.. Nk bina keluarga bahagia.. Sy mmg bhgia kenal dia sy kenal dia sebagai seorang yg bertanggungjawab.. Dia la ank yg paling baik dgn ibunya.. Sy rasa bila dh kahwin pasti dia beri kasih syg yg sama pd sy.. Alhmdulillah kami kahwin..

Seperti yg kami rncang.. Kami berjauhan buat smntara waktu.. Sbb tuntutan kerja.. Dia janji akn usaha tukar tempat beetugas di sini atau berdekatan dgn tempat sy.. Jgn tanya kenapa sy x prgi ikut dia.. Sbb fmly kami di mlysia mmg tidak akn sy pergi..

Hanya kepercayaan dan kesabaran yg sy pegang..

Bila dah kahwin ni.. Baru dia bagi tahu sy.. Yg rumah ibu dia yg selalu sy ziarah.. Itu adalah rumah dia.. Dia bayar bulan2.. Dh kahwin baru sy tahu yg dia selama ni menyara ibu dan adiknya yg masih bersekolah.. Baru sy faham knp dia selalu tiada wang untuk diberi nafkah pd sy.. Sehinggakan sy pinjam RM55 ringgit.. Di ungkit balik.. Dia cakap sy buat2 lup4.. Bila dia balik mlysia, kami balik kampung sy.. Jumpa ayh ibu sy..


Gambar Sekadar Hiasan

Setiap kali balik kampung sy dia minta sy yg bayarkan duit minyak, tol dan segala2.. Katanya dia tiada wang.. S4yunya hati bila nak meninggalkan kampung sy.. Tidak dihulur sedikit wang pd ibu ayah sy.. Adik2 sy.. Dia cuma mndiamkan diri bila bersama kluarga sy.. Tidak banyak bercakap seperti dgn kluarga dia dan kawan2 dia.. Bukan saja dgn keluarga sy, bila berdua dgn sy juga dia mndiamkan diri.

Kami belom dikurniakan zuriat.. Sy ajak dia pergi berurut di kampung sy.. Duit upah berurut juga dia x nak kasi.. Sy bayarkan sendiri sedangkan sy berusaha nak kand0ngkan anaknya.. Boleh pula dia cerita kpd keluarga dia rumah makcik yg urut sy berhantu (rasa seram dll)..

Masa knduri kahwin kami.. Sy sewa rumah kampung untuk keluarga dia bermalam sbb rumah saya di kampung tidak selesa untuk mreka.. Rumah yg saya sewa untuk mreka habis di tabur garam katanya ada mkluk halus mng4nggu baby.. “M4lu rasa pd tuan rumah tu”…Org lain masuk tido elok ja.. Knp mreka masuk kena g4nggu..

Perasaan sy masa tu agak kecew4 dan m4lu dgn orang kampung.. Dah lama tutup kes.. Biar lah bnda yg lepas.. Baru-baru ini suami ada balik.. alhamdulillah dia balik kena masa sy sub0r baru habis haid.. Mybe ada rezeki kami menimang cahaya mata.. Tetapi harapan tidak ksampaian hari-hari bergad0uh dn dia x nk sentuh sy.. Seolah2 tiada n4fsu.. Pelik kan 5,6 bulan x berjumpa ttpi tiada n4fsu..


Gambar Sekadar Hiasan

Sy menyewa seorang diri di sini.. Segala keperluan sy termasuk rumah sy bayarkan sndiri.. Seperti sebelom berkahwin.. Bila dia balik dia cuma tido di rumah sewa sy.. Makan pun kadang2 di rumah.. Selebihnya habiskan masa dgn keluarga dia.. Hari-hari dia nak pergi rumah keluarga dia.. Nak cat rumah ibu dia, nak pergi rumah abang dia..

Terkilan betul sedangkan rumah isteri dia lalang dh tinggi2.. Atap bocor.. Tak ada pula dia ambil kisah.. Siap cakap pada sy “rajin2 lah pergi rumah ibu dia.. Tolong kemaskan rumah ibu dia” “rumah tu dia yg bayar bulan2″ seorang isteri berdikari sndiri dr segala segi..

Sy x tggal di situ tp sy yg perlu kemaskan rumah yg sy x duduk” kebal betul hati ini kalau x men4ng1s.. Bila suami cakap mcm tu.. Sy balas “awak bayar bulan2 tp bukan isteri awak duduk, knp nak suruh isteri awk pergi kemaskan” dia rasa macam sy x suka keluarga dia pula..

Dia cakap pd sy.. “kalau nak tggal di rumah dia.. Bgthu jela “bilik belakang ada kosong.. Beli katil single pegi tido situ” apa perasaan isteri?…. X akan sy pergi tggal situ.. Nnti menimbulkan rasa tdk senang..


Gambar Sekadar Hiasan

Segala perbuatan tindakan sy akn diperhati oleh mertua.. sedangkan adik beradik dia lain.. tggal berbahagia bersama isteri dan ank.. knp nasib kami sperti ini.. sy x kisah soal harta bnda.. biarlah sy brdikari x mngharapkn harta suami.. tp smpai bila? Sy risau bila dh ada ank nnti.. Dia ttap abaikan tggungjwab trhadap sy dan ank..

Sy ris4u.. Dia lebih pentingkn kluarga dia berbanding ank isteri.. Duit boleh beri pd ibu tiap2 bulan.. Ttpi pd isteri x boleh.. Bila dgn sy ashik sebut xda duit.. Bila dgn kluarga dia belanja x berkira..

Risau apa yang ayah dia buat pd ibu dia trjadi pd kami.. Akhirnya bercer4i.. Ayhnya sdah mningg4l skrg al-fatihah.. Apa yg prlu sy buat.. Tuntut fasakh? Lebih baik luk4 skrg dr masa akn dtg.. Mohon pandangan.. Tidak minta dikec4m..

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan Dan Disusun oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : KRT