“ Mak ayah dia di kampung hidup mewah , setiap bulan mak mertua saya akan bercerita barang-barang yang dia shopping guna duit yang suami kirimkan pada dia.

 Sementara saya, baju T-shirt sehelai pon tak penah merasa dari suami sedangkan itu hak saya… ”

Asalamualaikum admin… Saya harap admin dapat siarkan kisah saya ni.

Suami Luarannya Nampak Sempurna

Saya seorg istri dan bakal melahirkan cahaya mata pertama awal July nanti. Di sini saya cuma nak bkongsi cerita y mungkin blh di jadikan teladan dan ikhtibar utk para suami di luar sana.

Umur saya awal 20-an, saya bkahwin dengan seorg suami y terlalu mjaga hubungan dia dgn keluarga dia trutama mak ayah dia. Alhamdulillah suami saya tak pernah tinggal solat walaupun sedang s4kit. Pada pandangan mata org luar, suami saya nampak sempurna sebaik2 manusia, selalu pergi masjid, ikut kuliah2 maghrib.

Sehingga kan dia bejaya mendidik saya , ubah cara pakaian saya dari ket4t kepada y lebih longgar dan labuh. Kalau saya jumpa kawan2 lama ramai y hampir tak percaya dgn prubahan diri saya.

Saya suka tengok hubungan suami dgn keluarga dia sangat loving each other. Setiap bulan suami akan kirim wang belanja utk mak ayah dia di kg. Kadang2 dia suka beli barang2 pmainan utk anak2 buah dia. Kalau ada rezeki lebih dia suka sedekah pada org dan masjid2.


Gambar Sekadar Hiasan

Tapi khil4fnya, dia lupa hak saya sebagai seorg isteri. Spanjang pkahwinan kami dia abaikan nafkah saya, makan minum saya x terjaga. Kadang2 2 3 hari saya ik4t perut tak makan nasi sebab kurang Wang belanja walaupun saya tengah mngandungkan anak dia.

Dia tak pernah hulur duit utk beli barang dapur, sebaliknya saya yg tpaksa tanggung makan mnum dia. Kperluan saya dia ab4ikan. Dia sanggup tengok saya x berbaju raya semata2 nak beri duit raya seorg RM20 pada anak2 buah dia. Kalau nak di bandingkan antara saya dan keluarga dia, dia lebih utamakan keluarga dia bebanding saya.

Redha Sebagai Isteri

Mak ayah dia di kg hidup mewah , setiap bulan mak mertua saya akan bercerita barang2 yg dia shopping guna duit y suami kirimkn pada dia. Sementara saya , baju T-shirt sehelai pon x penah merasa dari suami sedangkan itu hak saya. Bila saya tegur, suami akan ckp itu tjawab dia sebagai anak lelaki dan mak ayah jadi keutamaan dia.


Gambar Sekadar Hiasan

Dia hanya fikir untuk dapat keredhaan dari mak ayah dia, tapi dia lupa tntang keredhaan saya sbgai seorg isteri. Sekarang sedikit demi sedikit saya perasaan hidup suami semakin Sus4h, duit gaji dia selalu tak cukup sedangkan dia bebelanja hanya utk diri dia.

Dia selalu mintak duit saya sedangkan gaji dia lebih besar dari saya. Barang kperluan dia juga saya y beli dan sediakan. Tapi dia masih utaman mak ayah dia dalam soal kewangan. Mak ayah dia mampu pergi bcuti bedua, check in hotel tepi laut, makan sedap2, sedangkan saya dn anak dalam knd0ngan selalu x ckup makan.

Sekarang saya hanya mampu melihat bila sedikit demi sedikit Allah tarik nikmat yang dia pernah dapat. Semua urusan suami jadi Sus4h macam ada yg menghalang, dia selalu tertek4n dengan kewangan, duit selalu x ckup, kadang2 ada sahaja bil yg terpaksa dia bayar, moto yg sebelum ni elok tiba2 r0sak dan kos repair mahal.

Sekarang baru saya percaya, memang betul kata alim ulama. Kalau kita tak tunaikan hak org lain, Allah akan tarik balik nikmat kesenangan yg pernah kita rasa dgn plbagai duga4n hidup.

Suami, Pandanglah Pada Isteri

Buat suami saya, kalau abang baca post ni, tolong la buka sedikit keikhlasan dalam hati abg untuk jalankan tjawab abg sebagai suami dan bapa. Jadi suami bukan hanya utk main peranan kuasa Vito kalian, tapi sebaliknya utk mendidik dan menjaga nafkah kami sebagai isteri. Tak semua isteri mahukan kmewahan, tapi ckup lah hak kami tak di abaikan.


Gambar Sekadar Hiasan

Kami pon manusia yg perlu kn makanan. Susah senang kalian bersama isteri, sebab isteri yg selalu mendoakn kalian. Tak salah nk balas jasa ibu dan ayah, tapi biarlah adil. Ibu ayah kalian cuci ber4k kalian masa kalian kecil, tapi isteri akan cuci ber4k kalian bila kalian dah uz0r nanti.

Pandanglah kami isteri kalian dengan rasa cinta, supaya kita mampu untuk saling melengkapi sepanjang hayat kita.

Apa Pendapat Anda?

Silakan SHARE Dan Semoga Bermanfaat.

Sumber : KRT, Dikemaskini Oleh Beritakopak / Content Media