Selepas Salji Mencair, Penduduk Melihat Ada Lubang Yang Besar Dan Dalam Wujud Secara Tiba-Tiba

Ini Kata Penduduk Tentang Kewujudan Lubang Tersebut!

Di  semenanjung Yamal, Rusia sebuah lubang berdiameter 80 meter telah menimbulkan kegemp4ran ramai orang di sana. Sebelum itu dua buah lubang yang terjadi secara tiba-tiba pada musim salji juga telah berlaku.

Lubang yang pertama diketahui berdiameter 15 meter dan yang kedua dijumpai berdiameter 4 meter. Ketiga-tiga lubang tersebut telah ditemui di kawasan salji di Rusia. Kawasan tersebut yang mulai mencair menyebabkan berlaku perbuahan drastik kepada alam skeliling dan juga ekologi kawasan tersebut.

Para pakar di Rusia cuba untuk mengenalpasti kewujudan lubang-lubang tersebut. Tambahan lagi, lubang-lubang itu berdiameter kecil menambahkan lagi cabaran bagi para pakar untuk mengkajinya. Ianya juga membuatkan berbagai lapisan masyarakat tertanya-tanya dan membuat spekulasi tentang kewujudan lubang-lubang misteri tersebut.

Lubang ketiga di Taimyr telah dijumpai oleh seorang gembala menurut sebuah laporan yang dikeluarkan. Di dalam laporan itu menyatakan kedalaman lubang tersebut mencapai sehingga 330 kaki ataupun lebihkurang 60 meter dan mempunyai diameter sebensar 4 meter. Tidak dapat dipastikan apakah yang menyebabkan lubang tersebut terbentuk.

“Pencairan pertama permafrost telah didapati berlaku pada 130,000 tahun dahulu. Ianya adalah sebuah fenomena alam yang berlaku disebabkan oleh perubahan orbit bumi.”. Menurut Gideon Henderson, seorang Profesor Ilmu Bumi, dari Universiti Oxford.

“Tetapi apa yang belum pernah terjadi sebelum ini adalah meningkatnya pemansan global seperti sekarang ini. Kita sekarang melihat pemanasan global dalam beberapa puluh tahun terakhir. Jadi, sekarang kita melihat ker0sakan kekal yang berlaku di permafr0st”. Tambahny lagi.

Di dalam keadaan yang normal, karb0n yang diserap dan dibumi membunyai kadar relati yang seimbang. Tetapi beberapa dekad terakhir ini, emisi karb0n meningkat kerana aktiviti yang dilakukan oleh manusia. Emisi karb0n inilah yang menyebabkan berlakunya pemanasan global dan mer0sak persekitaran dunia.”

Dan dikatakan lubang-lubang yang terbentuk itu mempunyai kaitan dengan suhu yang terus meningkat di kawasan tersebut. Ianya pasti akan memberikan kesan yang besar kepada masyarakat di sana pada kemudian hari nanti.

Kerajaan Rusia sedang mengenalpasti punca permaslahan ini dengan pasti dan akan terus membuat kajian untuk mengetahui penyebabnya dan apakah kesannya kepada manusia. Tetapi apa yang pasti adalah lubang-lubang ini akan menyebabkan banyak berlaku fen0mena ‘rumah kaca’iaitu keadaan di mana udara panas yang masuk melalui atmosfera akan mempercepatkan berlakunya pemanasan global.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : twh0tnews