” Kita selalu dengar menantu perempuan yang ada mas4lah dengan mertua.

” Pot0ng bawang besar salah, pot0ng sayur kecik pun salah. Menantu lelaki takde plak mas4lah, kenapa ? ” – Perkongsian Lelaki Ini Buat Ramai Suami Yang Buka Mata !!

Kita sering mendengar kisah mas4lah rumahtangga di antara menantu perempuan dan juga ibu bapa mertuanya. Namun jarang kita dengar mas4lah keluarga mertua dengan menantu lelaki. Tidak dinafikan memang ada yang berlaku, tetapi tidak banyak yang terjadi.

Jika berlakunya sal4h faham antara si isteri dengan ibu bapa mertuanya, pasti suami akan rasa tersepit antara ibu bapa dan juga isterinya. Lebih-lebih lagi bagi pasangan yang tinggal bersama keluarga setelah berkahwin. Banyak perg0lakkan yang berlaku disebabkan campur tangan orang lain dalam rumahtangga.

Sebagai anak, para suami wajib menghormati dan mengutamakan ibu bapanya, tetapi dalam masa yang sama dia tidak boleh menafikan hak seorang isteri dan juga anak-anak mereka sepertimana yang dituntut oleh agama kita.

Baca perkongsian Saudara Firdaus Shakirin di bawah. Semoga dapat memberi kesedaran kepada suami untuk menyelami hati dan perasaan seorang wanita apabila menjadi menantu dalam sesebuah keluarga.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Kenapa selalu kita dengar menantu perempuan yang ada mas4lah dengan mertua ? Menantu lelaki takde plak mas4lah tu, kenapa ?

Kita x kena masuk dapur, kita x kena potong bawang, pot0ng sayur, siang ikan, memasak… so kita x kena komplen sbb kita x buat keje2 ni… tp isteri kita, benda2 mcm ni yg menyebabkan dia kena komplen dgn mertua dia, mak kita tu…

(Gambar Sekadar Hiasan)

Pot0ng bawang besar sgt, potong sayur kecik sgt, sil4p si4ng ikan, masak x sedap, masin, kurang rasa dan sebagainya… Sbb cara dia buat keje tak sama dgn mak kita…

Itu baru tugasan di dapur, belum lagi bab mengemas rumah, basuh baju dan sebagainya… bgun tdo lambat pun dia akan kena komplen, tp kita bgun tdo lmbat, ada mertua kita marah kita ? Dia paham kita letih, kita pen4t dgn keje…

(Gambar Sekadar Hiasan)

Then isteri kita x letih, x penat? Sebagai suami, kita rasa benda ni x de apa2 sgt, benda kecik ja, tp klu kita letak diri kita ditempat seorg isteri, agak2nya apa yg kita rasa ? Bgun lmbt x bleh, tolong memasak pun x kena, dh kemas umah pun kena kata dan sebagainya…

Pendek kata, segala gerak geri kita diperhatikan mertua, dan adakah kita akan ok dgn cara mcm tu ? kita x kan tertekan ? kesabaran kita tinggi ?

(Gambar Sekadar Hiasan)

Sbb kita x kena mcm isteri kena la kita anggap benda tu mcm xde apa2, mudah utk kita ckp sbb kita tak laluinya…benda kecil bagi kita kan, walhal ada pasangan yg bercer4i semata2 sbb dah tak tahan dgn mertua…

24/7 mertua asyik nk cri slh, cari gad0h… ada je yg x btol di matanya… Bila dia mengadu, kita kata dia mengada2 sbb kita tak berada di tempatnya… dia yg alami, dia yg menghadapi, hanya dia yg tahu, mental dan em0si dia mcm mna bila berhadapan dgn mak kita tu…

So jgn anggap apa yg dia mengadu tu tak penting… dia cuma nak kita faham, dia cuma nk kita tenangkan dia, dia cuma nk kita kongsi beb4nan dia tu sama2…

(Gambar Sekadar Hiasan)

Dia sedang mencuba menjadi seorang menantu yg baik, yg mertua suka, tp ingatlah yg percubaan itu, ada hadnya… Terlalu mencuba akan membuatkan dia penat…

* jap lagi ada la yg akan buat perbandingan…

(Gambar Sekadar Hiasan)

Terima kasih Saudara Firdaus Shakirin atas perkongsian ini. Semoga kita dapat ambil iktibar daripada apa yang dikongsikan demi kebaikan rumahtangga kita dan juga untuk ibu bapa kita. Jangan sesekali membelakangi ibu bapa kita, tetapi dalam masa yang sama prihatin dengan keperluan dan perasaan isteri kita.

Seorang lelaki mempunyai tanggungjawab yang besar terhadap ibu bapa dan juga keluarganya kerana ini yang akan dipersoalkan di akhirat kelak. Maka, jalankan tanggungjawab dengan sebaik mungkin sebagai khalifah di muka bumi ini. Wallahulam.

Apa pendapat anda ?

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : FB Firdaus Shakirin by Berita Kopak & Content Media