Kisah Tr4gik Lelaki Yang Memenangi L0teri Bernilai RM63 Juta Ini Yang Akhirnya Menjadi Seorang Pengutip Sampah

Bagi agama Islam, permainan jud1 adalah sesuatu yang har4m dan umat islam hendaklah menjauhkan diri daripada segala permainan yang melib4tkan perjudiian. Ini kerana jud1 itu lebih banyak mendatangkan kebur0kan dari kebaikan.

Salah satu permainan yang melibatkan perjud1an adalah permainan nomb0r ek0r atau l0teri yang terdapat di mana-mana negara di seluruh dunia termasuk Malaysia. Kita selalu membaca kisah di media sosial ataupun di suratkhabar mengenai orang-orang yang memenangi cabutan bertuah permainan tersebut sehingga memenangi hadiah jutaan dollar ataupun ringgit.

Tetapi tidak semestinya kehidupan pemenang l0teri atau nombor ekor itu berakhir dengan kebahagiaan dan selamanya hidup kaya kerana memenangi perjud1an itu bukanlah jaminan kebahagiaan hidup selamanya. Ada yang menjadi bertambah m1skin dan hidup mereka menjadi huru-h4ra selepas memenanginya.

Begitu juga dengan kisah lelaki ini yang telah memenangi hadiah l0teri bernilai 15.5 juta USD ataupun bersamaan dengan lebih kurang RM 63, 457000 juta ringgit. Walaupun jumlah tersebut sememangnya terlalu banyak dan boleh dikatakan boleh digunakan selama bebrapa generasi tetapi kisah hidupnya menjadi sebaliknya.


Kredit Foto : News. com .au

Apa yang mengej0tkan adalah dari seorang yang bergelar jutawan dia akhirnya telah menjadi seorang tukang sampah dan menjadi misk1n.

Boleh dikatakan mempunyai wang yang sebanyak itu pasti akan membuatkan kehidupan seseorang itu akan penuh kemewahan dan kebahagiaan kerana apa yang diinginkan di dalam hidup selama ini pasti tercapai dan dapat dipenuhi.

Tetapi wang juga boleh mendatangkan benc4na yang tidak dapa dijangka. Begitulah yang dialami oleh seorang lelaki dari UK ini yang bernama Michael Carr0ll.

Dipetik dari h0tgrid, pada tahun 2002 Carroll telah memenangi sebuah hadiah l0teri yang telah membuatkan jalan hidupnay berubah. Bayangkan dia yang sebelum itu bekerja sebagai pembuat biskut yang hanya dibayar 204 P0undsterling (lebihkurang RM1090) seminggu tiba-tiba mendapat hadiah wang tunai bernilai puluhan juta ringgit.

Tetapi Carroll yang ketika itu berumur 19 tahun tidak tahu apa yang seharusnya dia lakukan dengan wang tunai sebanyak itu. Dia akhirnya mengambil keputusan untuk membeli dan membelanjakan wang itu sesuka hatinya.

Pada mulanya Carroll membeli sebuah rumah berdekatan dengan Swaffham, Norfolk. Rumah tersebut yang tidak pernah dijaganya akhirnya pun4h begitu sahaja dan tiada harga tinggi ketika ianya dijual semula.


Foto kredit : mirr0r

Dia membelanjakan jutaan dollar membeli kereta, helikopter yang kemudian musn4h begitu sahaja. Dia juga membelanjakan wang untuk perempuan simpan4nnya. Dan yang lebih ter0k, dia adalah pen4g1h d4d4h jenis k0k41n yang berada di mana-mana sahaja sudut di dalam rumahnya.

Dia menjalani hidupnya benar-benar seperti orang kaya dan menghabiskan semua hadiahnya itu untuk membeli benda yang akhirnya musn4h begitu sahaja, d4d4h dan juga untuk membayar ramai pelac0r.

Seperti dilaporkan oleh DailyMail, pada tahun 2003 dikatakan Carroll telah membelanjakan USD 3000 sehari untuk membeli d4d4h jenis k0k41n. Dia juga kerap mengadakan pesta-pesta hiburan dan menghabiskan USD 500,000 (RM 2, 047000) untuk tujuan tersebut.

Tidak disangka, Carr0ll juga telah menghal4u isteri dan juga anak perempuannya keluar dari rumah. Bayangkan wang sebanyak itu yang boleh digunakan berpuluh tahun hanya habis begitu sahaja dalam masa hanya 8 tahun.

Dia juga akhirnya terpaks4 menjual semula rumah yang dibelinya pada awal dia memenangi l0teri tersebut. Bayangkan sahaja rumah yang sepatutnya boleh dijual pada harga 700,000 poundsterling ( RM 3, 743215) hanya boleh dijual pada harga 142.000 poundsterling (RM  759,337) sahaja kerana keadaan rumah itu yang k0t0r dan tidak dijaga dengan baik.


Foto Kredit : the sun

Selepas itu, duit hasil jualan rumah itu juga habis dibelanjakan dia akhirnya kembali menjadi seperti asal malahan lebih ter0k dari sebelumnya. dari seorang jutawan dia akhirnya menjadi tukang sampah yang hanya dibayar USD67 atau bersamaan dengan RM274 seminggu.

Dan dia juga menerima bantuan kebajikan dan dalam masa 8 tahun, dia kembali semula kepada kehidupannya sebelum itu.

“Segala Pesta telah berakhir dan kembali kepada kenyataan”. katanya kepada DailyMail pada tahun 2010 yang lalu.

“Saya sudah tidak mempunyia dua keping siling untuk digosok bersama dan itulah yang saya suka. Saya merasa lebih mudah untuk hidup dengan 67 Dollar AS.”

Foto kredit : mirr0r

Begitulah kisah seorang pemenang l0teri yang telah menghabiskan puluhan juta ringgit yang dimenanginya hanya dalam masa 8 tahun dan kembali menjadi lelaki yang hidup sederhana.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : hotgrid.id