” Kena tampal benda ni kat surau rumah saya ni, biar pak cik surau faham.. “

Pu Azman Kongsi Tentang Tidak Put0s Saf Sembahyang Kalau kanak-Kanak Di Saf Orang Dewasa. Patutnya Orang Tua-tua Kena Had4m Benda Ni !!

Juara Pencetus Ummah musim ke-2, Azman Syah Alias atau lebih dikenali dengan panggilan Cik Man adalah antara pendakwah terkenal dalam media sosial. Beliau menggunakan pendekatan dakwah secara santai telah berjaya menarik perhatian golongan muda khasnya.

PU Azman memilih pendekatan yang unik dan tersendiri dalam usahanya untuk menyampaikan dakwah terutamanya kepada generasi muda masa kini. Ini bertujuan supaya golongan ini lebih minat untuk mendalami ilmu agama dan dekat dengan cara hidup Islam yang sebenarnya.

PU Azman sering berkongsi hukum hakam perihal agama yang  memberi manfaat kepada orang ramai. Penceramah bebas bergelar pelakon ini baru-baru ini ada berkongsi mengenai tidak put0s Saf kalau kanak-kanak di saf orang dewasa. Hal ini sememangnya ramai yang masih kel1ru.

Dalam kapsyen yang dimuat naik oleh PU Azman dinyatakan TIDAK ADA Dalil langsung yang mengatakan put0s Saf kalau kanak-kanak berada di saf orang dewasa. Sama  ada mereka sudah baligh atau pun belum. Namun begitu memang ada dalil tentang siapa yang perlu diutamakan untuk saf paling depan iaitu yang berakal dan berilmu.

Untuk keterangan lebih lanjut sila baca kapsyen di bawah ini :

” TIDAK ADA dalil langsung mengatakan put0s saf kalau kanak-kanak ada di saf orang dewasa. Samada mereka sudah baligh atau belum baligh. Tetapi memang ada dalil tentang siapa yang perlu diutamakan untuk saf paling depan. Iaitu orang yang berakal dan berilmu.. “

لِيَلِنِي مِنْكُمْ أُولُو الْأَحْلَامِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثَلَاثًا.

” Maksud : Hendaklah yang dewasa dan berakal paling dekat denganku. Kemudian diikuti orang-orang berikutnya (tiga kali)”. (Muslim) “

” Tapi itu tidak bermakna kanak-kanak dilarang untuk berada saf bersama orang dewasa. Apatah lagi kalau di saf dewasa itu ada kekosongan. Kalau terdapat ramai dewasa dan ramai kanak-kanak, maka dewasa saf depan, dan kanak-kanak saf belakang.. “

” Susun mereka dengan rahmat. Jangan diherd1k dan dihal4u. Kalau kanak-kanak datang dahulu dan memilih saf depan, maka tak wajar mereka dit0lak ke belakang. Hal ini semua adalah stategi dakwah dan pendidikan agar mereka lunak dengan masjid dan tak terasa hati.. “

” MAZHAB SYAFIE sendiri ada di kalangan ulamanya yang bersetuju bahawa kanak-kanak diletakkan di kalangan orang dewasa sebagai pendidikan. Ibu bapa atau penjaga mesti bertanggungjawab untuk mengaw4l kanak-kanak agar tidak berlaku g4ngguan yang dahsy4t.. “

” Mereka sendiri memilih untuk membawa anak-anak mereka ke masjid berdasarkan keaktifan anak-anak yang mungkin memberi risik0 kepada jemaah.. “

” Jadi tidak put0s saf dan tak batal solat makmum kalau di celah-celah makmum dewasa ada kanak-kanak samada dah khat4n atau belum, dah baligh atau belum.. “

” Kesimpulannya, kalau ada dalam satu saf itu imam dua, kanak-kanak dan bilal, maka tak put0s saf. Yang put0s ialah kalau dalam saf tu ada imam dua, kambing dan bilal.. “

View this post on Instagram

TIDAK ADA dalil langsung mengatakan putus saf kalau kanak-kanak ada di saf orang dewasa. Samada mereka sudah baligh atau belum baligh. . Tetapi memang ada dalil tentang siapa yang perlu diutamakan untuk saf paling depan. Iaitu orang yang berakal dan berilmu. . لِيَلِنِي مِنْكُمْ أُولُو الْأَحْلَامِ وَالنُّهَى ثُمَّ الَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثَلَاثًا. . Maksud :"Hendaklah yang dewasa dan berakal paling dekat denganku. Kemudian diikuti orang-orang berikutnya (tiga kali)". (Muslim). . Tapi itu tidak bermakna kanak-kanak dilarang untuk berada saf bersama orang dewasa. Apatah lagi kalau di saf dewasa itu ada kekosongan. . Kalau terdapat ramai dewasa dan ramai kanak-kanak, maka dewasa saf depan, dan kanak-kanak saf belakang. Susun mereka dengan rahmat. Jangan diherdik dan dihalau. . Kalau kanak-kanak datang dahulu dan memilih saf depan, maka tak wajar mereka ditolak ke belakang. Hal ini semua adalah stategi dakwah dan pendidikan agar mereka lunak dengan masjid dan tak terasa hati. . MAZHAB SYAFIE sendiri ada di kalangan ulamanya yang bersetuju bahawa kanak-kanak diletakkan di kalangan orang dewasa sebagai pendidikan. . Ibu bapa atau penjaga mesti bertanggungjawab untuk mengawal kanak-kanak agar tidak berlaku gangguan yang dahsyat. Mereka sendiri memilih untuk membawa anak-anak mereka ke masjid berdasarkan keaktifan anak-anak yang mungkin memberi risiko kepada jemaah. . Jadi tidak putus saf dan tak batal solat makmum kalau di celah-celah makmum dewasa ada kanak-kanak samada dah khatan atau belum, dah baligh atau belum. . Kesimpulannya, kalau ada dalam satu saf itu imam dua, kanak-kanak dan bilal, maka tak putus saf. . Yang putus ialah kalau dalam saf tu ada imam dua, kambing dan bilal.

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

Rata-rata netizen berterima kasih atas pencerahan ini. Antara komen-komen netizen :

” Ni nak kena beritahu org org tua ni.. Anak saya kena tar1k oleh pakchik yg dtg lew4t.. Walaupun anak saya berumur 10 tahun.. Sed1h betul dia.. ingat sampai bila bila.. “

” Sed1h tengok kadang2 budak kena tarik belakang sebab dia dekat saf depan. Sedikit sebanyak minat mereka nak datang masjid / surau berkur4ng.. “

” Ptutnya org tua2 kna had4m bnda ni.. aku kcik2 slu kna halau dduk blkg walaupun saf dpn byk kosong.. “

” Terima kasih @pu_azman atas pencer4han. Saya penah experience diteg0r pasal put0s saf sbb bawa anak2 solat. Saya sed1h sbb anak2 nk solat sama saya tapi disuruhnya budak tu solat kt blkg. . “

” Kena tmpal bnde nie dkt surau umah sy nie.. bln ramadhan kanak2 ramai dtg disuruh solat diluar atau diblkg skali xleh join dewasa. Ibu yg bwk anak pn xleh msuk dlm kena solat dibhgn luar.. “

” Terima kasih @pu_azman atas pencerahan ini.. “

Dalam posting yang lain pula, PU Azman turut berkongsikan sebuah video ketika beliau sedang berceramah di Felda Jengka 12, Pahang. Beliau menceritakan ada seorang kanak-kanak bertanyakan soalan mengenai orang dewasa menyuruhnya ke saf belakang. Tambahnya lagu, perbuatan orang dewasa itu tidaklah salah.

Di bawah inilah posting tersebut :

” Ketika Cik Man berceramah, di Felda Jengka 12, Pahang, ada seorang kanak-kanak bertanyakan soalan. Dia melu4hkan sesuatu berkenaan orang dewasa yang menyuruhnya ke saf belakang. Perbuatan orang dewasa itu tidak s4lah.. “

” Tapi post ini cuma memaklumkan bahawa kanak-kanak juga ada rasa. Seorang ulama dalam mazhab syafie iaitu Imam Ibnu Hajar al Haitami menyatakan dalam kitabnya “ALFATAAWA”. “

الصِّبْيَانَ مَتَى سَبَقُوا الْبَالِغِينَ إلَى الصَّفِّ الْأَوَّلِ لَمْ يَجُزْ لَهُمْ إخْرَاجُهُمْ.

” Maksud : ” Bila kanak-kanak datang awal daripada orang dewasa, maka dewasa tak boleh keluarkan (men0l4k mereka ke belakang) “. 

” Terima kasih penganjur gabungan majlis belia dan POLISAS.. ”

View this post on Instagram

Ketika Cik Man berceramah, di Felda Jengka 12, Pahang, ada seorang kanak-kanak bertanyakan soalan. . Dia meluahkan sesuatu berkenaan orang dewasa yang menyuruhnya ke saf belakang. Perbuatan orang dewasa itu tidak salah. Tapi post ini cuma memaklumkan bahawa kanak-kanak juga ada rasa. . Seorang ulama dalam mazhab syafie iaitu Imam Ibnu Hajar al Haitami menyatakan dalam kitabnya "ALFATAAWA". . الصِّبْيَانَ مَتَى سَبَقُوا الْبَالِغِينَ إلَى الصَّفِّ الْأَوَّلِ لَمْ يَجُزْ لَهُمْ إخْرَاجُهُمْ. . Maksud :"Bila kanak-kanak datang awal daripada orang dewasa, maka dewasa tak boleh keluarkan (menolak mereka ke belakang)". . Terima kasih penganjur gabungan majlis belia dan POLISAS.

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

TERIMA KASIH CIK MAN !! Sudah jelas penerangan oleh PU Azman  di atas. Jelas dan padat. Semoga ianya bermanfaat. Kami di Berita Kopak mendoakan Cik Man terus menyebarkan ilmu agama kepada segenap lapisan dan semoag Allah mempermudahkan segala urusan Cik Man dalam penyampaian dakwah. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG PU Azman by Berita Kopak & Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..