Jangan Hidupkan Aircond Dengan Segera Ketika Anda Masuk Dalam Kenderaan.

Pastikan Anda Melakukan Perkara Ini Dahulu Sebelum Hidupkan Aircond Kenderaan Anda

Berada di luar dengan cuaca panas membuatkan kita selalu ingin cepat masuk ke dalam kenderaan dan membuka penyaman udara. Mendapat suasanan nyaman dan menyejukkan memang merupakan nikm4t yang tak terkata.

Tetapi ramai yang tidak tahu, bahawa membuka terus penyaman udara ketika masuk ke dalam kereta dapat membah4yakan kesihatan anda. Mengapakah ianya dikatakan berbah4ya dan anda digalakkan tidak melakukannya?.

Menurut sebuah kajian yang dilakukan oleh pakar, dashb0ard kereta, seat kereta serta pewangi udara dapat mengeluarkan sejenis bahan kimia yang berbahaya yang bernama Ben zene yang dapat menyebabkan k4nser atau lebih dikemali dengan nama Karsin0gen .

Mengapa perkara tersebut berlaku?. Ini kerana ketika kita memasang penyaman udara, ianya seperti memberi kesan seperti plastik terb4kar. Jika kenderaan yang diletakkan di dalam garaj atau p0rch, biasanyatingkat Ben zene di dalam kenderaan adalah sekita 400-800miligram sahaja.

Tetapi jika kita meletakkan kenderaan kita di kawasan lapang yang terded4h kepada udara panas yang melebihi 60 darjah fahrenhait, kadarnya akan meningkat sekitar 2000 sehinggakan 4000 miligram.

Dengan kadar yang tinggi itu, catatan menyatakan yang ianya merisik0kan kita dengan kesan seperti anemi4 dan leuk1mi1a yang berpunca dari sel-sel d4r4h putih yang berkurangan.

Jadi, cara yang paling baik adalah ketika anda masuk ke dalam kereta, buka tingkap dan pintu kenderaan anda dahulu kemudian barulah anda memasang penyaman udara. Untuk sementara waktu anda jangan masuk dahulu dalam beberapa minit supaya udara yang terbuka dapat menghilangkan dan membersihkan Ben zen.

Amalkan kaedah seperti ini supaya ianya menjadi kebiasaan untuk anda. Pastikan kita senantiasa menjaga kesihatan kita setiap masa dan ambil langkah-langkah yang terbaik untuk kesahjetraan hidup kita.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan Oleh Berita Kopak / Content Media