Jang4n SESEKALI lafazkan ayat ini bila masuk hutan. Bagi mereka yang suka hiking, camping, tracking tolong AMALKAN ayat ini.

InsyaAllah selamat dari segala macam ganggu4n

Sesungguhnya di dalam dunia ini selain manusia ada juga makhluk lain yang dijadikan oleh Allah sebagai penghuninya. Dan sebagai orang Islam kita wajib mempercayainya sebagaimana FirmanNYA di dalam surah Surah az-Zariyat, ayat 56. “Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku.”

Tetapi Allah telah menjadikanm anusia itu sebagai setinggi-tinggi darjat antara makhluknya sesuai dengan FirmanNYA

وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً

“Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan , Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan yang sempurna atas kebanyakan makhl0k yang telah Kami ciptakan.” (Al-Israa’ : 70).

Jadi kita harus mempercayai kewujudan makhluk lain selain manusia iaitu J1n. Dan mereka itu boleh berada di mana-mana sahaja di atas muka bumi ini baik di daratan atau di lautan. Dan antara tempat utamanya adalah di dalam hutan terutama bagi J1n K4fir.

Jangan sesekali ketika mahu masuk ke dalam hutan, kita melafazkan ayat seperti di bawah ini

“Tok, cucu tumpang masuk hutan ye, tolong jangan kac4u”. Jangan! Sy1rik hukumnya.

Amalkan ayat ini ketika melangkah ke dalam hutan dengan perlahan-lahan sebanyak 7 kali. Setiap langkah di baca doa ini :

“Salamun a’la sulaiman fil a’lamin”-Salam sejahtera ke atas Nabi Sulaiman

Sesungguhnya Jin sangat tak0t akan Nabi Sulaiman dan ger0n mendengar nama Baginda. Amalkan ayat itu. Insyallah dengan izinNya tidak akan ada sebarang gangguan ke atas kita.

Amalan doa yang ini juga sangat sangatlah di galakkan baca terlebih dahulu sebelum masuk ke hutan

بِسْمِ اللهِ الذِّي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَىْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ
bismillahillazi la yadhurru ma’asmihi syaiun fil ardhi wala fis sama’ie wa huas sami’un alim

“Dengan nama Allah yang tidak memberi mudh4rat akan sesuatu yang d ibumi dan yang dilangit (selagi)bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.”

Barangsiapa membaca sebanyak tiga (3) kali, maka dia tidak akan ditimpa kesus4han bal4 dan musib4h sehinggalah subuh esoknya, dan barangsiapa membacanya ketika waktu subuh sebanyak tiga (3) kali, dia tidak akan ditimp4 kesusahan b4la dan musib4h sehingga petangnya. (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan Ahmad)

Marilah sama sama kita mengamalkannya. Sentiasa mulakan dengan bacaan doa bukan hilai ketawa sebelum masuk hutan.

Di bawah ini dikongsikan Ddoa Tambahan untuk mengelakkan haiwan bu4s atau binatang berbis4

“Salamun a’la nuhin fil a’lamin” -Salam sejahtera ke atas Nabi Nuh

Jadi semoga perkongsian ini memberi manfaat untuk kita dan semoga kita sentiasa di bawah lindungan Allah SWT tak kira dimana kita berada. Aminnn…

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE dan Semoga Bermanfaat

Disediakan Dan Disusun oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : FB Nuraza Cotton