” Isteri saya asyik mar4h dan menjer1t pada anak-anak. Saya rasa nak lari rumah.. “

Nasihat Ustaz Ebit Lew Kepada Seorang Suami Buat Ramai Yang Buka Mata Dan Sentap. Semua Suami Dan Isteri Kena Baca Ini !!

Berdakwah dalam dunia serba canggih ini bukanlah satu kerja yang mudah. Lebih-lebih lagi apabila berdepan dengan orang yang akan menolak segala dakwah yang akan disampaikan kepadanya. Namun kewujudan teknologi masa kini tidak dinafikan menjadi salah satu medan yang utama untuk menyampaikan dakwah.

Nama Ustaz Ebit Lew, seorang penceramah motivasi dan pendakwah tidak perlu diperkenalkan lagi. Selain menggunakan media sosial seperti Instagram dan juga Facebook sebagai salah satu medium untuk menyebarkan dakwah, Ustaz Ebit juga sering berkongsi kisahnya yang sering ‘turun padang’ untuk berdakwah kepada golongan yang dalam ‘kegelapan’.

Sinonim dengan tagline “Allah sayang.. “, Ustaz Ebit juga sering bercerita mengenai kehebatan seorang wanita dan juga peng0rbanan mereka. Malah cara Ustaz Ebit melayan dan menyantuni isterinya yang digelar bidadari membuatkan ramai yang terharu dan tersentuh.

Menerusi akaun Instagram, Ustaz Ebit berkongsi video semasa program Keluarga Sunnah yang dikendalikan olehnya di Perlis. Dalam video itu memaparkan pasangan suami isteri saling berpegangan tangan dan juga berpelukan sambil menangis dalam program motivasi kekeluargaan ini.

Ustaz Ebit juga turut berkongsi mengenai kisah seorang suamo yang meminta nasihat kerana isterinya sering memar4hi anak-anak. Jawapan Ustaz Ebit kepada lelaki itu buat ramai yang buka mata. Baca perkongsian Ustaz Ebit di bawah :

” Memahami hati isteri yang selalu mar4h dan menjer1t pada anak-anak. Seorang suami minta nasihat mengenai isterinya. Isterinya asyik mar4h anak-anak.. “

” Anak saya 3 orang ustaz. Isteri asyik mar4h dan jer1t pada anak-anak. Terasa kasihan pada anak-anak. Terasa tiada hari anak-anak tak kena mar4h. Kadang-kadang saya tengok isteri saya sayang yang kecil jer.. “

” Kakak sulung asyik kena mar4h jer. Semua salah kakak besar. Saya tak0t anak jadi tr4uma. Dia kalau menjer1t atau mar4h saya rasa nak lari rumah. Kalau saya cuba pertahankan anak saya. Dengan saya-saya kena mar4h.. “

” Abang nak tahu tak Allah sayang abang. Bila saya dengar ketua keluarga ingin bertanya soalan begini tandanya dia seorang yang baik dan bertanggungjawab. Abang nak bantu dan selesaikan.. “

” Sebenarnya selalu wanita tanya masalah suka cub1t dan mar4h anak-anak. Bila saya dengar saya terus tanya ada bincang dengan suami.. itu antara punca utama.. “

” Abang nak tahu tak sebenarnya bukanlah kita nak sal4hkan sesiapa. Selalunya wanita yang selalu mar4h-mar4h anak dan tak boleh kawal emosinya kerana dia dahagakan perhatian dan cinta suaminya. Dia rindukan suaminya. Dia ingin suaminya bersamanya.. “

” Isteri kita wanita yang Allah jadikan sensit1f. Jiwa mereka lembut. Mereka dahagakan kasih sayang dan rasa kebersamaan dalam membuat segala urusan rumahtangga.. “

” Wanita ini bila kita dah dapat hati dia. Semuanya akan jadi superb. Juta-juta kali lebih layanan dan kasih sayangnya kepada suami dan anak-anak. Bila dah terluk4 dan sak1t semuanya berubah… Kita perlu sedar. Dia bukan bibik kita. Dia bukan orang gaji kita.. “

” Mereka wanita yang kita nikahi maksudnya ingin kita cintai, sayangi, bimbing dan pembantu kita sehingga syurga Allah. Mereka bukan milik kita. Mereka amanah Allah.. Sebab tu kata ulama pintu agama sebuah keluarga ialah ayah. Pintu agama buat anak-anak ialah ibu.. “

” Jika kita membimbing isteri kita dengan Islam dengan cinta dan sayang insyaAllah isteri kita akan bimbing anak-anak kita Islam dengan cinta dan sayang. Mereka dahagakan belaian dan kasih sayang.. “

” Peluk mereka. Sayangi mereka. Lihatlah nanti mereka akan peluk dan sayang isteri & anak-anak – Ebit Lew #keluargasunnahPerlis.. “

View this post on Instagram

Memahami hati isteri yang selalu marah dan menjerit pada anak-anak. Seorang suami minta nasihat mengenai isterinya. Isterinya asyik marah anak-anak. Anak saya 3 orang ustaz. Isteri asyik mara dan jerit pada anak-anak. Terasa kasihan pada anak-anak. Terasa tiada hari anak-anak tak kena marah. Kadang-kadang saya tengok isteri saya sayang yang kecil jer. Kakak sulung asyik kena marah jer. Semua salah kakak besar. Saya takut anak jadi trauma. Dia kalau menjerit atau marah saya rasa nak lari rumah. Kalau saya cuba pertahankan anak saya. Dengan saya-saya kena marah.. Abang nak tahu tak Allah sayang abang. Bila saya dengar ketua keluarga ingin bertanya soalan begini tandanya dia seorang yang baik dan bertanggungjawab. Abang nak bantu dan selesaikan. Sebenarnya selalu wanita tanya masalah suka cubit dan marah anak-anak. Bila saya dengar saya terus tanya ada bincang dengan suami..itu antara punca utama. Abang nak tahu tak sebenarnya bukanlah kita nak salahkan sesiapa. Selalunya wanita yang selalu marah-marah anak dan tak boleh kawal emosinya kerana dia dahagakan perhatian dan cinta suaminya. Dia rindukan suaminya. Dia ingin suaminya bersamanya. Isteri kita wanita yang Allah jadikan sensitif. Jiwa mereka lembut. Mereka dahagakan kasih sayang dan rasa kebersamaan dalam membuat segala urusan rumahtangga. Wanita ini bila kita dah dapat hati dia. Semuanya akan jadi superb. Juta-juta kali lebih layanan dan kasih sayangnya kepada suami dan anak-anak. Bila dah terluka dan sakit semuanya berubah… Kita perlu sedar. Dia bukan bibik kita. Dia bukan orang gaji kita. Mereka wanita yang kita nikahi maksudnya ingin kita cintai,sayangi, bimbing dan pembantu kita sehingga syurga Allah. Mereka bukan milik kita. Mereka amanah Allah.. Sebab tu kata ulama pintu agama sebuah keluarga ialah ayah. Pintu agama buat anak-anak ialah ibu. Jika kita membimbing isteri kita dengan Islam dengan cinta dan sayang insyaAllah isteri kita akan bimbing anak-anak kita Islam dengan cinta dan sayang. Mereka dahagakan belaian dan kasih sayang. Peluk mereka. Sayangi mereka. Lihatlah nanti mereka akan peluk dan sayang isteri & anak-anak-ebitlew #keluargasunnahPerlis

A post shared by Ebit Lew (@ebitlew) on

Rata-rata netizen terkesan dan tersentuh dengan perkongsian Ustaz Ebit ini. Antara komen-komen netizen :

” Sebaknya walaupun sy dh x de suami … ustaz doakan sy berjaya membimbing anak2 ke syurga.. “

” Kalau nak perhatian pun, jangan la lepas mar4h kat anak anak. kesian. depressi0n anak nanti.. “

” Cuma dahagakan perhatian , kasih sayang dan cinta suami , sebab tu selalu mengadu ni itu.. “‘

” Saya percaya pasangan terutamanya suami yg datang ne adlah suami yg baik, ingin bljar dan tak eg0.. sbb bukn snang suami ingin bljr tntg memahami isteri.. “

” Kat tganu bila nk buat… nk ajak suami join… mmg bagus utk kedua blh pihak….. same mmbangun diri demi ank2 tercinta.. “‘

” Saya pon kene , ayah selalu keje jarang balik kalau ibu mar4h pon saya tak tahu nak kongsi kat sapa kadang ii tu buat sal4h tak buat pon sal4h , kalau ade di melaka boleh bagi tahu tak nak ajak ayah bawak ibu pegi.. “

Terima kasih Ustaz Ebit atas perkongsian ini, semoga dapat memberi manfaat kepada semua. Kepada para suami di luar sana, hargailah isteri anda dan juga peng0rbanannya untuk hidup susah dan senang bersama anda. Semoga Ustaz Ebit diberi kesihatan yang baik dan dipermudahkan urusan untuk menyebarkan dakwah. Amin..

Silakan SHARE, semoga bermanfaat..

Sumber : Ustaz Ebit Lew by Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..