Ini Zikir Untuk Menidurkan Atau Menenangkan Anak Yang Sering Menangis Dan Kuat Merag4m

Bukan orang dewasa sahaja yang mengalami stresss tapi sebenarnya bayi juga boleh stresss. Namun disebabkan bayi masih belum boleh bercakap, dia akan meluahkan rasa stresssnya melalui tangisan.

Sebagai ibu bapa kita kena tahu jenis tangisan anak supaya mudah untuk kita mengendalikan situasi saat anak menangis. Mungkin di sebalik itu juga kita boleh cari sebab dan kemudian selesaikannya.

Bayi kecil tidak pandai berkata-kata. Mereka hanya mampu mengeksperi perasaan mereka yang pelbagai melalui satu cara sahaja iaitu tangisan. Ibu bapa seringkali runs1ng apabila bayi mereka menangis terutamanya yang baru pertama kali menimang cahaya mata.

Namun, yang sudah berpengalaman juga tidak terkecuali kerana setiap bayi adalah berbeza keadaannya. Siapa yang tidak runsing jika bayi mereka menangis tanpa henti.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Ada kalanya situasi boleh menjadi tegang hingga menyebabkan ibu bapa menjadi marah dan hilang kawalan. Punca menangis yang tidak dapat dikenalpasti akan membuatkan situasi menjadi lebih sukar.

Sememangnya bukan mudah untuk menenangkan anak dengan cepat sehingga kita juga kadang-kadang rasa sangat tertek4n dan buntu menghadapi saat itu.

Di bawah adalah antar punca-punca yang menyebabkan bayi stress dan sering menangis :

(Gambar Sekadar Hiasan)

1. Keinginan anak tidak dipenuhi dengan sempurna. Mungkin ketika anak lapar atau haus anda tidak segera memberinya makanan atau minuman. Sikap tunggu sekejap perlu dielakkan kerana anak belum faham lagi situasi ibu. Jadi tolong peka mengenai hal ini.

2. Sentiasa ditinggalkan sehingga anak kurang perhatian juga boleh jadi penyebabnya. Walaupun anak tak boleh meluahkan perasaan lagi tapi dia tahu mengenai ibu bapanya.

3. Rasa s4kit dan tidak selesa. Bayi tidak dapat menyatakan bahagian mana dia rasa s4kit atau tidak selesa. Bila ibu bapa atau pengasuh tidak boleh kesan punca s4kitnya, bayi boleh stresss dan sering menangis.

(Gambar Sekadar Hiasan)

4. Ayah dan ibu bertengk4r. Bayi boleh tahu keadaan emosi ibu bapanya. Dia boleh merasakan situasi teg4ng dari ekspresi wajah dan nada bicara yang tinggi dan ker4s.

5. Ibu stresss menyebabkan bayi pun stresss, kerana cara menangani bayi akan menjadi tidak tenang. Bayi dapat merasakan tekanan ot0t saat digendong, ekspresi wajah dan nada suara ibunya.

6. Bertukar pengasuh dalam waktu singkat. Ini akan menyebabkan  anak rasa tak selesa dan menangis sebelum dapat menyesuaikan diri dengan pengasuh baru.

Di bawah adalah antara perkara yang boleh dilakukan untuk meredakan anak yang sedang menangis :

1. Peluk anak dari arah belakang.

2. Bisik ke telinganya yang anda sayang dan sangat faham dengan perasaannya.

3. Bacakan Surah Toha ayat 1- hingga 5 pastu tiupkan di ubun-ubun anak.

4. Tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda juga sendiri perlu bertenang.

5. Jangan sekali-kali mar4h dan menjer1t atau memuk0l anak dengan tujuan untuk mendisiplinkannya. Ia hanya akan menjadikan dia anak yang pengec0t atau semakin suka member0ntak.

Jika ke semua cara di atas tidak berkesan, boleh ikhtiar dengan bacaan zikir yang kami kongsikan di bawah. Ini adalah zikir untuk menenangkan dan menidurkan anak yang merag4m dan menangis.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Di bawah adalah perkongsian netizen mengenai pengalaman mereka meredakan anak yang menangis dengan zikir ini dengan izin Allah yang dikongsikan di ruangan komen Youtube The Zikr :

” Rasa terharu sangat sebab dengar zikir ni. secara langsung buat anak saya tidur lena selepas 24 jam dia x tdo nyenyak & kurang menyusu. sebab semalam travel jauh dia meragam. saya dah x jumpa mcm2 cara utk suruh dia rest. wlupn sy non muslim. tp zikir ni sgt2 bkesan. smoga diberkati.. “

” Assalamualaikum, alhamdulillah anak asuhan saya hari pertama hari ini… merag4m2 saya bukak je video tuan tak sampai 5 min dia dah tidur. Allah s.w.t saja yang membalas budi baik tuan. amin.. “

” Setengah minit je tidur dah. Tu la indah nya bahasa ciptaan Allah. Tiada tuhan selain Allah.. “

” Subnallah indah ciptaan Allah.. anak sy menangis2 tk henti2 mcm2 zikir sy buka.. akhirnya zikir ini yg membuat ank sy lena tido.. Allahuakbar besar hikmah mu ya Allah.. “

” Suami selalu zikir nie utk baby kami time nak bagi tido. Suami keje malam pasang nie je sambil2 ikut sambil2 tepuk baby. Senyap je baby… Layan mata… Alhamdulillah semoga murah rezeki.. “

” Alhamdulillah anak sya snng tido bila dgr zikir ni… trima kasih sangat2… blh mnbantu ank2 senang tido.. “‘

” Masok setengah jam menangis2.. bukak ni anak terus diam dan tidur.. Alhamdulillah, terima kasih di atas perkongsian ini. Semoga murah rezeki.. “

” Alhamdulillah, anak sya da tdo.. dri tadi x nak tdo nangis jak skali sya buka zkir ni, skali susukn dia Subahanallah, sngt mujarab.. “

Ini adalah zikirnya :

Subhanallah, begitu indahnya bacaan zikir ini. Bukan sahaja dapat menenangkan anak-anak atau bayi yang masih kecil, malah turut boleh menenangkan hati kita juga.

Kepada ibu bapa yang mempunyai masalah anak yang sering menangis, boleh lah mengamalkan atau memasang zikir ini untuk diperdengarkan kepada anak anda. InshaAllah dengan izin Allah, mudah-mudahan anak anda tidak lagi kerap menangis dan boleh tidur dengan selesa dan tenang.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat..

Sumber : Youtube The Zikr, Majalah Pama, Tudung Si Comel by Berita Kopak & Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..