Gurun Pasir di Afrika Ini Tiba-Tiba Dipenuhi Dengan Batu Berwarna Hijau Yang Cantik Dan Berkilat.

Tetapi Ketika Pelancong Ini Cuba Mengambilnya, Pemandu Pelancong Tiba-Tiba Menjer1t ” JANGAN !! “

Negara Afrika terkenal dengan keindahan semulajadinya yang tersendiri. Di samping terkenal kerana gurunnya yang luas, negara tersebut juga mempunyai beberapa safari yang menempatkan binatang-binatang li4r dan sering menjadi pilihan beberapa program TV untuk melakukan dokumentari de negara berkenaan.

Selain itu, ada beberapa kelainan yang luar biasa yang menjadi tarikan untuk para melancong melawat negara tersebut. Kadang-kadang ianya berlaku secara tidak tidak di sangka dan bertuah bagi pelancong yang dapat melihat peristiwa tersebut.

Baru-baru ini, sekumpulan pelancong dari Asia sedang melakukan lawatan di sebuah padang pasir di negara tersebut dan melihat sesuatu yang sangat luar biasa. Mereka melihat banyak ‘batu-batu’ yang berkilat berwarna hijau berada di atas tanah. Tetapi apabila mereka ingin menyentuhnya, tiba-tiba pemandu pelancong yang membawa mereka telah melarangnya.

Rupa-rupanya benda hijau yang berbentuk seperti batu Jed itu sebenarnya adalah sejenis tanaman yang sangat berbah4ya. Jika ianya terkena mana-mana bahagian kulit ianya akan menyebabkan berlaku kegatalan dan radang yang ter0k.

Nama tanaman ini adalah fenestaria aurantiaca. Tanaman ini hidup di kawasan gurun yang gersang. Selalunya sebahagian besar tanaman ini berada di dalam tanah dan hanya hujungnya sahaja yang timbul di permukaan.

Seluruh permukaan tanaman itu dipenuhi dengan cecair yang beracon sebagai usahanya untuk melindungi diri dari pem4ngsa. Jika ianya terkena pada kulit, maka dalam masa sekejap sahaja kulit akan mengalami kerad4ngan dan kegat4lan. Disebabkan itulah tanaman ini dikatakan cukup berb4haya kepada sesiapa pun.

Kerana itulah selalunya pemandu pelancong akan senantiasa memberi peringatan kepada pelancong-pelancong supaya tidak mengambil dan menyentuh sesuatu di atas gurun tanpa bertanya terlebih dahulu. Ini kerana kadang-kadang ianya nampak indah dan menarik tetapi sebenarnya ada sesuatu yang merbah4ya di dalamnya!

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oeh Berita Kopak / Content Media

Sumber : Foyuan