” Emosi saya terg4nggu dengan amalan pantang yang semua tak boleh makan. Family kata saya ni pandai-pandai ikut cakap dokt0r. “

MEMANG telah menjadi lumrah selepas bersalin, ibu-ibu haruslah melakukan proses pantang bers4lin, sama ada dari sudut makanan, pergerakan mahunpun penjagaan fizikal badan. Tempoh berpantang 44 hari itu boleh dikatakan sebagai waktu yang menguji kesabaran.

Ada juga ibu baru yang tidak mengikut peraturan sepanjang tempoh berpantang. Ada yang tidak tahan sehingga hanya mampu berpantang seminggu atau dua minggu sahaja malah ada yang kurang daripada itu.

Selain dari itu, pelbagai amalan berpantang boleh menyebabkan sesetengah ibu yang baru lepas bersalin merasa tekan4n emosi kerana terpaksa menjalani segala amalan pantang tradisoinal dan moden.

Jom kita sama-sama baca artikel luahan seorang wanita yang sedang melalui proses berpantang di bawah ini.

Salam semua.. sy baru bersalin hari ke 37. Emosi sy sangat terganggu dengan amalan pantang yg semua jenis makanan tak boleh makan. Bebelan family perli2 kata sy ni pandai2 ikot cakap Doc tah hapa2 sal makanan khasiat saranan doc.

Bagi mereka petua dulu2 elok contoh makan ikan kering ikan haruan kering cicah air asam ngan bawang putih n lada hitam. Sy terangkan apa yg Doc n nurse bagitahu pasal makanan semua diperlekeh. Sy str3ss sy tetap beli ayam sayur2 buah n masak sendiri sampai ada kelurga perli2 kata nanti suami lari sebab tak jaga pantang makan.

( Gambar sekadar hiasan. )

Saya pulak dah biasa aktif sebab sy beranak c-zer jadi bila luk4 baik sy dah aktif, lagi pun 10 hari pertama sy dah berjalan keluar masuk hOsptal n klinik urus anak. Sy xrasa pantang 44 hari bab tak boleh kuar rumah tu . Hari ke 11 sy balik kampung.. hari ke 20 sy dah pergi mall beli barang baby sendri.

Sy makeup habis la kena kecam ngan kelurga . Sy str3ss la apa kena mengena makeup n pantang2.. Kenapa ek bab makan n pantang2 ni wajib sangat memang kena patuh. Sy rasa semua manusia tak kira kaum n agama tetap ber4nak n proses yg sama tapi kenapa kita yg melayu terlalu ket4t bab pantang makan n kuar rumah semua ni. ?

Setiap kali jmpa doc sy tanya semuanya tentang aktif dan permakanan. Doc yang kata lebih banyak jalan lebih baik untuk penyembuhan luk4. Tapi family soh dok diam2 jer kt rumah xboleh kuar rumah.. sy tak perlekeh pantang2 smua ni.

( Gambar sekadar hiasan. )

Sy jd st3ss bila sy bagitahu apa yang sy tahu dari Doc, tapi mereka terus perlekeh kata sy ni pandai2 pastu siap doa suami sy akan tingglkan sy sebab tak jaga pantang . Sekarang sy rasa mcm nak beli tiket bas bawak anak balik KL trus xmo dah dok kampung ! Mak sy ok ja ni hat family lain yg lebih2.

( Gambar sekadar hiasan. )

Hat yg belom ber4nak n ngand0ng pon 2×5 macam depa tau semua benda ja . Suami ingat family jaga sy sepenuhnya tapi sy makan sy masak sendiri. Sy urus anak sndiri . Sy beli barang sendiri . Mandi semua sendiri xde pulak depa buat air panas untuk sy air herba ke.. bertungku ke apa xde pun.

Pastu acah2 cakap kat suami sy kata sy deg1l xmo pantang . Ger4mnya sy. Sampai sy lepaskan m4rah kat suami n cari gad0h la kt suami . Sy rasa pantang ngan mak mentua 10hari pertama lebih baik sebab mak mentua jaga dan akan rujuk doc bab makanan lepas bersalin ni dan tak pernah perlekeh mcm keluarga sy– Ibu Terganggu –

Apa pendapat anda kalau melalui situasi seperti ini.? Hehehe. Kalau korang nak kongsi pengalaman berpantang, bolehlah tulis dekat ruangan komen yer.

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat…

Sumber: KRT/ Dikemaskini Oleh Berita Kopak & Content Media