Dua Orang lelaki Ini Masuk Ke Sebuah Gua Yang Terpencil. Tidak Disangka Mereka Menemui Sesuatu Yang Buat Ramai Terkej0t

Kita selalu membaca kisah orang yang menjumpai sesuatu yang berharga dan telah membuatkan kehidupan mereka berubah serta merta. Tetapi tidak ramai yang mempunyai nasib yang baik seperti itu.

Tetapi kisah dua orang lelaki dari negara Wales ini telah menarik perharian ramai dan membuatkan mereka menjadi orang yang terkenal. Mereka adalah pengembara yang suka mengembara ke kawasan-kawasan yang jauh dari manusia.

Ketika sedang mengembara di dalam sebuah hutan, secara tidak sengaja mereka menemui sebuah gua yang berada di dalam hutan tersebut. Mereka melihat gua ini seperti kediaman manusia di zaman purba.

Tetapi sebaik sahaja mereka memasukinya, mereka menemui sesuatu yang mengej0tkan. Di dalam gua itu meeka menemui syiling-syiling emas lama yang telah dibalut dengan lumpur dan tanah kerana telah lama ditingg4lkan.

Pada syiling itu, ada ukiran seseorang yang tidak mereka kenal dan mereka pun pun terus membawakan syiling-syiling yang mereka temui itu keluar. Meraka ingin memastikan dari manakan datangnya syiling-syiling ini dan siapa yang telah meletakkannya di dalam gua itu.

Selepas syiling-syiling itu di periksa oleh pakar yang berkaitan, rupa-rupanya syiling yang mereka temui itu telah berusia 2000 tahun dan ianya adalah dari zaman ROM!

Menurut pakar, syiling ini kemungkinan digunakan pada masa pemerintahan Marcus Aurelius, iaitu raja kerajaan Romawi pada abad ke-2. Dan nilainya nilainya jauh lebih tinggi pada masa sekarang. Syiling yang berusia 2000 tahun, tentunya adalah sesuati yang yang amat berharga!

Nilainya pada zaman itu adalah bersamaan dengan sebulan gaji dan wang syiling yang lebih kecil adalah bersamaan dengan bayaran gaji sehari pada zaman itu. Tetapi apabila ianya ditukarkan pada zaman sekarang di tambah lagi dengan nilai estetikanya, syiling emas itu dikatakan bernilai sama dengan 1 juta poundsterling (RM 5, 378494).

Penemuan itu membuatkan ramai pengkaji berasa terkej0t dan ingin tahu kenapa ianya ditingg4lkan di dalam gua di dalam hutan itu. Kemungkinan ianya ditinggalkan oleh orang biasa yang mel4rikan diri daripada peper4ngan dan tak0t untuk di bawa keluar.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : bldaily