Dua Kebaikan Mengunyah Gula-Gula Getah Berperisa Pudina Yang Ramai Tidak Tahu

Kecerdasan seorang manusia itu dikira berdasarkan ketinggian IQnya. Semakin tinggi tahap ukuran IQnya, semakin tinggilah tahap kecerdasannya.

Mereka yang mempunyai IQ sekitar 110-120 dikatakan mempunyai IQ yang cerdik. Dan mereka yang mempunyai IQ sekitar 120-130 dikatakan mempunyai IQ yang superi0r atau luarbiasa. Jarang manusia yang mempunyai IQ melebihi dari angka tersebut.

Tahap IQ seseorang itu pula ditentukan dengan pelbagai cara dan kaedah. Leanard0 Da Vinci dikatakan manusia yang mempunyai IQ tertinggi yang mencapai angka 220.

Setiap orang mempunyai kecedarsan mereka sendiri. Ada yang secara semulajadi sejak lahirtelah menunjukkan kecerdasan yang tinggi dan ada mereka yang berusaha untuk mendapat tahap IQ yang tinggi dengan melakukan pelbagai uj1an.

Mengunyah gula-gula getah dapat meningkat IQ?

Sebuah kajian yang dilakukan oleh Universitas Coventry mendapati dengan mengunyah gula-gula getah berperisa mint secara dram4tis dapat mengurangkan rasa pen4t dan membuat seseorang lebih sedar dengan situasi sekelilingnya.

Dipetik dari Brightside. me, dalam sebuah kajian yang berasingan, seorang psik0logi dari UK mendapati, mengunyah gula-gula getah dapat meningkatkan me0ri ingatan sebanyak 35 peratus.

Jadi, dengan mengunyah gula-gula getah seseorang dapat lebih memberi tumpuan baik dalam pekerjaan atau sedang belajar. Dikatakan mengunyah gula-gula getah adalah lebih baik dari mengambil kopi yang mengandungi kafe1n.

Selain itu, dikatakan dengan mengunyah gula-gula getah seseorang itu dapat menghilangkan rasa mengant0k lebih-lebih lagi di waktu siang hari.

Seorang saintis, Johns0n AJ dan enam rakannya pernah menerbitkan sebuah kajian ilmiah yang menceritakan tentang kebaikan gula-gula getah dalam menghilangkan kantuk. Mereka telah menggunakan ujian Pupill0graphic Sleep1ness Test (PST) dengan indeks fisi0l0gi mengant0k pada waktu siang.

Di dalam jurnal tersebut, mereka telah menunjukkan bukti bahawa dengan mengunyah gula-gula getah, seseorang dapat menghil4ngkan rasa mengant0k pada waktu siang.

Menurut kajian tersebut, rasa mengant0k pada waktu siang dapat ditutup oleh aktiviti 0tak yang sedang mengunyah gula-gula getah berperisa mint.

Jadi, bagi seseorang yang biasa mengant0k pada waktu siang boleh mencuba kaedah ini lebih-lebih lagi jika sedang bekerja. Bagi mereka yang memandu di siang hari dan mudah merasa mengant0k, cara yang paling baik adalah dengan berhenti sekejap untuk melelapkan mata.

Jika tidak boleh, sediakanlah gula-gula getah dan cubalah dengan mengunyah gula-gula getah berperisa mint.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan Oleh Berita Kopak / Content Media