Di Negara Ini, Per0k0k Pun Kena Menunggu Giliran Untuk Mer0k0k. Bagaimana Kalau Ianya Juga Dilakukan Di Malaysia?. Boleh Ke Macam Ni

Di Malaysia, larangan mer0k0k di tempat makan telah berkuatkuasa pada 1 Januari tahun lepas dan masih diteruskan sehingga sekarang. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, pelaksanaan larangan mer0k0k di tempat makan dibuat selaras  dengan komitmen malaysia kepada Artikel 8, WHO Framework Convention on T0bacc0 C0ntr0l (FCTC).

Artikel itu berfunsi dalam melindungi orang awam terutama golongan bukan per0k0k daripada terded4h kepada bah4ya asap produk tembakau dan r0k0k,” katanya seperti dipetik dari Berita Harian Sabtu 2/2/2019.

Dilihat dari situ, dapat dilihat orang ramai memberikan maklum balas yang baik dari orang ramai apabila dapat dilihat direstoren atau tempat makan yang bebas dari asap r0k0k semenjak ianya dilaksanakan.

Berbeza di Singapura, kerajaan di negara tersebut telah menjadikan tempat-tempat awam yang menjadi pusat tumpuan membeli belah sebagai kawasan larangan untuk mer0k0k. Bagaimanapun bagi sesiapa yang mer0k0k, kerajaan telah membuat petak untuk golongan per0k0k mer0kok di dalamnya.

Ini bermakna, per0k0k hanya dibenarkan mer0k0k di dalam petak kuning itu sahaja dan tidak dibenarkan mer0k0k dengan bebas di luar kawasan petak kuning tersebut. Jadi dapat dilihat di beberapa kawasan membeli belah yang popular di negara tersebut ada petak kuning yang disediakan untuk zon mer0k0k.

Zon mer0k0k Di hadapan Ming Arcade


Sumber gambar : m0thership.sg

Zon mer0k0k Di hadapan Tang Plaza


Sumber gambar : m0thership.sg

Seperti yang dimuatnaik oleh sebuah akaun Facebook yang bernama Adam Atel0ph0bia yang menununjukkan gambar golongan per0k0k sedang menunggu giliran untuk masuk ke dalam petak kuning untuk mer0k0k


Sumber : FB Adam Atel0ph0bia

Pada hari biasa, petak kuning itu kelihatan biasa tetapi akan dipenuhi apabila hari  minggu ataupun selepas hujan


Sumber gambar : m0thership.sg

Cara yang dilakukan oleh kerajaan Singapura itu adalah cara terbaik untuk menjadikan kawasan yang menjadi tumpuan orang ramai adalah kawasan bebas dari asap r0k0k. Mungkin cara tersebut boleh dilakukan di negara kita?. Apa Pandangan Anda?

Tidak salah rasanya melakukan perkara yang baik untuk kepentingan masyarakat dan rasanya ianya pasti akan menerima maklum bals yang baik dari masyarakat seperti larangan mer0k0k di tempat makan yang dilakukan sebelum ini.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan Dan Disusun Oleh Berita Kopak / Content Media