Datuk Ini Membina Sebuah Rumah Mainan untuk Cucunya Yang Berusia 3 Tahun. Hasilnya Buat Ramai Netizen Merasa KAGUM!

Pada sesetengah negara, peluang pekrjaan amat jarang didapati dan meeka terpaksa mencari peluang bekerja di negara lain bagi menampung keluarga dan membesarkan anak-anak. Oleh kerana itu kadang-kadang mereka terpaks4 meningg4lakan anak-anak kepada waris atau saudara mereka yang mereka percayai.

Dan tidak dapat tidak , ibubapa adalah  orang yang paling dipercayai sebagai penjaga kepada anak-anak mereka. Dan pastinya ibubapa mereka akan bergembira jika cucunya dapat membesar bersama mereka. Ini kerana bagi orang yang sudah berusia, telatah cucu dapat menghil4ngkan kesunyian dan menghiburkan mereka.

Begitu juga dengan sepasang suami isteri yang berasal dari Filipina ini. Mereka yang mencari peluang bekerja di Doha, Qatar terpaks4 meningg4lkan anak mereka kepada ibubapa mereka. Datuk yang bernama Jeh Caparas ini menerima dengan tangan terbuka kehadiran cucunya bernama Ellie yang baru berusia 3 tahun itu.

Apa yang menariknya, dia ingin membuat sebuah mainan rumah mini untuk cucunya itu supaya cucunya dapat bermain dan bergembira tinggal bersamanya. Datuk ini telah merancang bagaimana untuk memulakan projeknya itu dan memberi kejotan untuk cucunya yang sangat disayanginya.

Datuk ini mengumpulkan sendiri beberapa batang kayu dan juga beberapa kotak terpakai. Kemudian dia menggunakan kayu tersebut untuk membuat bahagian kerangka rumah mini tersebut. Setelah itu untuk bahagian dinding, bumbung dia telah menggunakan kotak terpakai untu membuatnya.

Datuk itu membuyatnya dnegan begitu teliti dan berhati-hati. Dia ingin cucunya merasa bangga dengan hadiah yang akan diberikannya nanti. Kerana itulah dia membuatnya dengan begitu berhati-hati dan begitu cermat.

Ellie yang hanya memerhatikan datuknya membina rumah mainan itu berasa sangat gembira melihat perkembangan rumah tersebut. Dia tahu datuknya berusaha bersungguh-sungguh untuk membuat mainan tersebut untuknya. sesekali dia akan cuba masuk ke dalam rumah yang masih dalam pembinaan itu.

Selesai pembinaan rumah mini itu, datuk ini kemudian mengecat pula dengan warna yang berwarna-warni. Dia hbukan sahaja mengecat pada bahagian luat tetapi dia juga mengecat pada bahagian dalam dengan begitu cermat dan teliti.

Semasa pr0ses mengecat ini, Ellie juga turut membantu datuknya itu. Dia sangat bahagia untuk  melakukannya!

Pada bahagaian bumbung, datuk ini telah menggunakan kotak terpakai dan membuatnya seperti bentuk bumbung gent1ng yang sebenar. Selepas itu dia mewarnakan dengan warna bumbung menjadikan ianya benar-benar seperti bumbung rumah sebenar.

Dan selepas segalanya selesai, datuk ini telah memasang lampu pada bahagian dalam untuk meneranginya supaya cucunya itu tidak merasa tak0t apabila berada di dalamnya.

Lihat rumah mini yang dibina oleh datuk ini. Memang Terbaik!. datuk ini juga membina sebuah rumah anj1ng di sebelahnya. Memang benar-benar seperti rumah sebenar.

Datuk ini telah menunjukkan yang walaupun dia telah berusia tetapi kerana kasih sayang yang mendalam kepada cucunya, dia mampu membuat sesuatu yang boleh menghiburkan dan membahagiakan cucunya itu.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan dan Disediakan oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber : ILNPN