D0ktor Ini Melihat Sepasang Ibubapa Sedang Mem4rahi Anak Mereka Di Meja Makan.

Tetapi Dia Menyedari Ada ‘SESUATU’ Yang Mungkin Menyebabkan Ibubapa Itu Menjadi Begitu

Kemana-mana kita pergi, kita pasti akan berjumpa adegan ibu atau bapa yang memar4hi anak mereka di meja makan. Dan kita pun terdetik di dalam hati kita yang bapa atau ibu itu di luar pun masih berkasar pada anak-anak, apalagi di rumah. Tanpa kita tahu kadang-kadang ada perkara yang tidak kita sedari yang menyebabkan mereka bertindak seperti itu.

Seorang dokt0r yang bernama Dr Syahr Musafir memuatnaik sebuah kisah yang boleh kita ambil sebagai muhasabah untuk diri kita supaya senantiasa bersikap mendalami sesuatu perkara sebelum membuat sesuatu keputusan apabila melihat sesuatu di hadapan kita.

Mari kita baca tulisan beliau

Sedang saya makan seorang diri di sebuah cafe di lapangan terbang KL (malam semalam), saya lihat-lihat orang sekeliling. Ada 3 meja depan saya, kesemuanya ada orang.

Meja paling kiri ada sebuah keluarga. Ayah, ibu dan anak lelaki yang agak umurnya dalam lingkungan 3 hingga 5 tahun. Ayah dan ibu sedang makan, mungkin lap4r sebab macam laju je makan, manakala si anak his4p susu botol sambil mata memandang telefon bimbit (ada pasang video kot). Entah bagaimana, tiba-tiba telefon bimbit itu terjatuh ke lantai.


Gambar Sekadar Hiasan

Terdengar suara tengkiingan si ayah, “Minum susu pun bu4s. Duduklah elok, janganlah sampai jatuh telefon tu. Pec4h yang tu tak dapat dah nak tengok, ayah tak beli baru dah!” Si anak menang1s, mungkin terkej0t suara kuat si ayah. Cepat reda tang1sannya apabila si ibu peluk si anak di ribaannya.

Meja tengah, ada seorang wanita sedang makan. Bersendirian, mata menatap telefon bimbitnya dan tangan kiri ligat menekan-nekan telefon. Tengah taip-taip mesej kot. Entah, tak nampak skrin. Tiada apa yang menarik untuk diceritakan.

Meja paling kanan yang asalnya kosong sekarang ada sebuah keluarga datang duduk di situ. Ada ayah, ibu, seorang anak perempuan yang mungkin berusia 5 hingga 7 tahun dan seorang bayi yang duduk/tidur dalam stroller. Bersama mereka, ada satu troli dengan beg-beg besar di atasnya. Masing-masing ada makanan sendiri, setiap seorang ada pinggan masing-masing.


Dr Bersama anak-anaknya. Sumber Gambar: Facebook Dr Syahr Musafir

Ayah dan ibu mula makan hidangan masing-masing. Agaknya dari perjalanan jauh kot, dengan beg-beg besar sebegitu, makan berselera pasti kerana lap4r. Si anak perempuan itu tadi makan sendiri guna sudu garfu, makan ayam goreng. Saya terhibur lihat gelagat si anak ini nak cubit ayam guna sudu garfu tapi susah. Kesian pun ada. Ayah ibu tekun makan sendiri.

Tiba-tiba sudu milik si anak terpelanting jat0h ke lantai, ayam milik si anak ‘terbang’ ke atas meja (tidak lagi berada dalam pinggan). Si ayah berkata dengan nada yang agak kuat, “Makan elok-elok, Kaira (bukan nama sebenar)! Nasib baik sudu yang jat0h ke lantai, bukan ayam. Kalau ayam yang jat0h, rugilah tak boleh makan…” Si anak diam, tak kata apa pun dan tak menang1s pun walaupun ‘dimar4hi’ ayahnya.

Seraya itu si ibu berkata, “Itulah Abang, saya dah cakap kena cub1tkan ayam tu untuk Kaira, Abang kata tak apa,” nadanya bukan nada gurau tetapi meninggi suara. Jawab si ayah sambil meletakkan semula ayam itu ke dalam pinggan anaknya, “Dah la, makanlah. Saya lap4r ni…” Si anak sambung makan.


Dr Syahr Musafir bersama anak lelakinya yang comel. Sumber : Facebook Dr Syahr Musafir

Yang ‘menariknya’ ketika si ayah itu bercakap, wanita meja tengah tadi menoleh ke arah keluarga di meja paling kanan dengan mimik muka ‘tak best’. Mungkin ann0yed dengan adegan mar4h-mar4h gad0h manja itu kot, entahlah.

Bukan niat saya kongsi kisah ini untuk sia-sia dan bukan untuk membur0kkan sesiapa, tetapi saya kongsi kerana insideen ini buat saya teringat kepada ‘telatah’ saya dan isteri saya dalam menguruskan anak-anak kami, melibatkan hal makan dan ketika ‘perut lap4r.’

Isteri saya pernah meluahkan rasa ‘tak best’ kerana sejak ada anak, kebanyakan masanya makan tak sempat kenyang. Biasalah, masa ibu makanlah si anak minta dukung. Atau anak yang sedang tidur ibu baru mula makan tiba-tiba sedar dan menang1s mera0ng kuat macam s4kit teruk kena der4, dan sebagainya. Bukan mengel0h, tetapi meluahkan rasa. Ada masanya, rasa ger4m pada si anak, sebab ibu tak sempat nak makan.

Saya pula, sebagai suami dan ayah, pernah lalui perkara sama. Contohnya baru tiba di rumah selepas pelbagai urusan dalam keadaan lap4r, makanan yang terhidang di meja tak sempat nak dijamah kerana anak-anak minta dukung, ajak main, menang1s, macam-macam.

Pernah saya baru nak mula makan, si anak berak bus0k sangat sampai tak ada selera nak makan kecuali bersihkan si anak terlebih dahulu. Walaupun tak mar4h-mar4h, tetapi rasa ger4m tu ada. Macam nak mar4h juga sebab perut tengah lap4r, jujur ni mengaku.

Tetapi saya perasan semua keger4man atau mar4h ini tak wujud ketika perut kenyang (tak lap4r ). Ada kaitan ke perut lap4r dengan em0si mar4h ni?

Ada. Some people lose their cool when they’re hungry.

Masa lap4r jadi mudah nak mar4h orang. Bahkan orang yang biasa senyum bila jumpa orang lain pun boleh jadi orang yang tak senyum atau beng1s muka gar4ng disebabkan perut tengah lap4r. Boleh faham maksud saya?

Mungkin si ayah ibu meja kiri yang mar4hkan si anak yang terjat0hkan telefon bimbit tu tengah lapar sangat tu, sebab tu termar4hkan anak. Mungkin si ayah ibu meja paling kanan itu sangat lap4r tak mampu nak layan atau suap si anak. Ada betulnya baik kenyangkan diri sendiri terlebih dahulu kemudian barulah suapkan si anak sampai kenyang…

Mungkin juga si wanita meja tengah tu pun lap4r sangat sampai rasa serab0t bila ada insiden mar4h-mar4h tu menyebabkan mood-nya untuk makan hilang jadi kurang berselera, atau seumpamanya. Poinnya, perkataan dan perbuataan neg4tif disebabkan perut lap4r.


Dr Syahr Musafir bersama keluarga. Sumber: Facebook Dr Syahr Musafir

Saya muhasabah diri, ada betulnya ‘hip0tesis’ ini. Ada suami sampai sanggup puk0l isteri yang tak sediakan makanan di rumah kerana si suami balik dalam keadaan lap4r dan nak makan, begitu kuatnya kaitan perut lap4r mendorong em0si neg4tif seperti mar4h.

Sebagai ibu ayah, pandai-pandailah kawal em0si m4rah tu masa kita lap4r. Beringat-ingatlah, kerana anak kita tak faham pasal kita lap4r tetapi anak kita ingat takkan lupa kita pernah mar4hnya sebegitu sebegini, mungkin ingat sampai tua.

Kita pula, jika jadi ‘penonton’ macam saya di cafe ini, janganlah mudah-mudah bersangka bur0k, atau menyal4h menempel4k tindakan si ibu ayah, atau menghuk0m cara itu salah cara ini betul sewenang-wenang. Simpan saja dalam hati kita jika kita TER-judge orang.

Bukan apa, masa lap4r, macam-macam boleh jadi, termasuklah TERmar4h anak. Sebab itulah jika saya nampak keluarga datang makan di kedai dan ibu ayah beri gajet kepada anak sementara ibu ayah sedang makan, saya diamkan aje. Bersangka baik selepas ibu ayah selesai makan dengan tenang, ibu ayah melayan anak mereka makan pula.


Gambar sekadar Hiasan

Tulisan saya ini bukan bermaksud saya setuju tindakan memar4hi anak yang ‘kacau’ keseles4an kita untuk makan atau tindakan beri gajet kepada anak supaya kita boleh makan dengan tenang, tidak sama sekali.

Saya sekadar berkongsi muhasabah diri saya bahawa tindakan itu boleh jadi didorong rasa lap4r tu, tak sengaja dan bukan perangai sebenar si ibu si ayah itu tetapi hanyalah situasi yang terspontan berlaku.

Ada adik-beradik boleh putuus hubungan sebab tak kongsi makanan masa lap4r dan ada suami isteri yang bercer4i disebabkan salah seorang berasa kecil hati pasangannya tak layan keinginannya nak makan itu ini (bila lap4r, mudah terasa hati kot), inikan pula insideen ayah ibu TERmar4h anak ketika perut lap4r. Biasa je ni…. Bersangka baik selalu.

Update: Boleh share, tuan-puan. Jom ramai-ramai #SH4RE supaya semua ibu ayah dan masyarakat prihatin untuk tidak judgemental dalam isu ini ye. Terima kasih.

Begitulah tulisan dari Dr Syahr Musafir yang diharapkan bermanfaat untuk sesiapa yang membacanya.

Terima Kasih Kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Disediakan dan Disusun Oleh Berita Kopak / Ciungwanara

Sumber : Facebook Dr Syahr Musafir