Betul Ke Islam Lar4ng Mencampurkan Makalan Laut Dan Darat Ketika Makan ?

Perkongsian PU Azman Buat Ramai Yang Buka Mata. Tolong Jangan Abaikan !!

Nama pendakwah dan penceramah PU Azman atau pemilik nama sebenar Azman Syah bin Alias tidak perlu diperkenalkan lagi. Untuk pengetahuan, anak kelahiran Kuala Lumpur ini pernah menuntut di Mesir selama 11 tahun dalam bidang Kuliyah Syariah Islamiah.

Namanya mula dikenali ramai ketika beliau menyertai rancangan Pencetus Ummah musim kedua dan menjadi juara dalam program realiti bercorak islamik itu. Selain menjadi penceramah bebas, kini PU Azman turut melebarkan kariernya sebagai pengacara dan juga pelakon.

Antara drama dibintanginya ialah Bila Hati Telah H1tam, Geng Tadarus, Lelaki Kiriman Tuhan, Ustaz Baru Nak Start dan yang terbaru drama Sweet Dream yang diadaptasi daripada sebuah novel kini sedang ditayangkan di slot MegaDrama saluran Astro Ria.

Jika anda mengikuti akaun Instagram PU Azman, pasti anda mengetahui beliau sering berkongsi soal jawab agama disertakan dengan hujah-hujah dan dalil-dalil. Yang terbaru, PU Azman berkongsi hukum makan makanan darat bercampur dengan makanan laut menurut perspektif islam.

Baca perkongsi beliau di bawah :

” TIDAK ADA dalil langsung daripada Al Quran dan Sunnah / Hadis, yang melar4ng mencampurkan makanan darat dengan makanan laut dalam satu pinggan, besen, mangkuk, baldi ketika makan.. “

” Jadi Islam TAK LAR4NG untuk mencampurkan semua jenis makanan dari pelbagai tempat itu. Dalam quran, kita disuruh makan makanan ‘ HALAALAN TOYYIBAN ‘ iaitu halal dan baik.. ”

” Tapi kalau dari segi kesihatan ada doktor yang membuktikan bahawa kalau campur tu memudar4tkan ny4wa dan kesihatan, maka baru tak boleh campur. Dilar4ng bukan sebab campurkan makanan laut dan darat, tapi dilar4ng sebab memudaratkan ny4wa.. ”

” Kadang-kadang, kalau tak campur pun, tapi makan macam langsu1r melah4p, bahaya jugak tuk kesihatan kan ? Jadi fahamkan betul-betul point larang4nnya. Keputusan dokt0r adalah sebahagian dari Islam.. “

” Lagi satu, Islam lar4ng kalau kita tam4k dalam makanan sampai mengambil hak orang lain. Juga dilar4ng untuk makan makanan yang jelas har4m, contoh seperti khinz1r.. ”

: Jadi dalam bab makanan ni, yang dilar4ng ialah, sikap tam4k, makanan yang memang dihar4mkan, makanan yang memudar4tkan.. ”

” Jadi, (berapa banyak jadi ni), kalau campur makanan laut dan darat tu tak mudaratkan kesihatan dan ny4wa, maka silakan campur dan makan. Campur dengan makanan udara pun boleh.. ”

” Biar cukup tiga. Laut, udara dan darat. Dah macam sistem tentera la pulak. Avengers betullah ! ”

View this post on Instagram

TIDAK ADA dalil langsung daripada Al Quran dan Sunnah/Hadis, yang melarang mencampurkan makanan darat dengan makanan laut dalam satu pinggan, besen, mangkuk, baldi ketika makan. . Jadi Islam TAK LARANG untuk mencampurkan semua jenis makanan dari pelbagai tempat itu. . Dalam quran, kita disuruh makan makanan "HALAALAN TOYYIBAN" iaitu halal dan baik. . Tapi kalau dari segi kesihatan ada doktor yang membuktikan bahawa kalau campur tu memudaratkan nyawa dan kesihatan, maka baru tak boleh campur. Dilarang bukan sebab campurkan makanan laut dan darat, tapi dilarang sebab memudaratkan nyawa. Kadang-kadang, kalau tak campur pun, tapi makan macam langsuir melahap, bahaya jugak tuk kesihatan kan? Jadi fahamkan betul-betul point larangannya. . Keputusan doktor adalah sebahagian dari Islam. . Lagi satu, Islam larang kalau kita tamak dalam makanan sampai mengambil hak orang lain. . Juga dilarang untuk makan makanan yang jelas haram, contoh seperti khinzir. . Jadi dalam bab makanan ni, yang dilarang ialah, sikap tamak, makanan yang memang diharamkan, makanan yang memudaratkan. . Jadi, (berapa banyak jadi ni), kalau campur makanan laut dan darat tu tak mudaratkan kesihatan dan nyawa, maka silakan campur dan makan. Campur dengan makanan udara pun boleh. Biar cukup tiga. Laut, udara dan darat. Dah macam sistem tentera la pulak. Avengers betullah!

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

Rata-rata ramai yang berterima kasih dengan PU Azman atas pencerahan ini. Antara komen-komen netizen :

” Faham ustaz.. tp klau dh campur ketiga2 tu kena berlaku adil la.. jangan asyik mkn yg laut je. Yg darat dan udara ditingg4lkan.. biar sama rata.. bru harmoni.. “

” Korang sila baca betul betul sampai habis. Ustaz dah jelaskan dah, tak perlu buat compl1cated.. “

” Betul3…. makan kurma tp bed4l macam j1n kelaparan… 10 kg sekali makan… sunah ntah ke mana… hahaha… tq ustaz atas pencerahan.. “

” Yg dalam baldi tu yg xbleh lupa tu.. mcm ddk dlm asrama plk rse nye.. msk meggi dlm baldi… hahaha.. “

” Tak payah nk conf1us, check dulu kalau makanan tu brcmpur x memudar4tkan kesihatan, makan jer. Sbg contoh org yg sak1t g0ut xboleh makan tomyam campur sbb ada sea food. Sbb tu ada org ckp tidak digalakkan. Takut jatuh sak1t.. “

” Sy bed4l ka Ustaz, laut ngn darat, Alhamdulillah sihat ja walaupun umoq dah nk senja nihhh.. “

” Terfikir soalan berkenaan ini selama ini, jelas… terima kasih.. “

” Ustaz nie kan.. ujung2 mesti cenggitu jadiknye. pec4h perut gelak.. “

Terima kasih Cik Man atas pencerahan ini. Semoga dapat menjawab persoalan orang yang tertanya-tanya mengenai isu ini. Kesimpulan tiada dalil yang mengatakan tidak boleh campur antara makanan darat dan laut asalkan halal dan dalam keadaan baik kecuali makanan ini memudar4tkan kesihatan kita menurut pakar kesihatan. Wallahulam.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Silakan SHARE. Semoga bermanfaat.

Sumber : IG PU Azman by Berita Kopak / Content Media

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..