” Alhamdulillah lepas aku amal macamni hari-hari rezeki kitorang tak pernah put0s.. “

Subhanallah !!! Betapa Besarnya Hikmah Solat Dhuha Yang Sebenarnya !!!

Amalan solat dhuha sudah menjadi kelaziman harian dalam masyarakat Islam hari ini. Rata-rata mereka yang istiqamah mel4zimi ibadah sunnah ini kerana beriman dengan hadis-hadis Nabi Muhammad SAW mengen4i kelebihan solat dhuha yang banyaknya menyent0h bab dipermudahkan rezeki.

Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata : “ Kekasihku – Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam – mewasiatk4n tiga h4l padaku : berpuasa tiga hari setiap bulannya, melaksanakan solat dhuha dua raka’at dan solat witir sebelum tidur. ” (Muttafaq ‘alaih)

Berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah tersebut jelas, solat sunat dhuha adalah antara amalan sunnah yang tid4k boleh diambil mudah akan kebesaran fadhilatnya. Mal4ngnya, masih ramai yang beranggap4n bahawa manfa4t solat dhuha hanyalah terh4d sekad4r kepada ‘pembuka rezeki’.

Mari sama-sama kita baca perkongs1an seorang surirumah yang telah meng4malkan Solat Dhuha. Semoga perkongs1an ini menjadi pandu4n dan manf4at kepada kita semua.

Assalamualaikum iium readers. Aku share something yang aku harap bermanfaat untuk orang lain dan semoga menjadikan ianya pahal4 dan sah4m untuk akh1rat kel4k.

Aku seorang ibu mempunyai dua anak, seorang surirumah tiad4 side income atau online business and so on. Suami aku bekerja swasta berpendapatan bias4 untuk survive dekat KL ni. Aku nak share amal4n yang aku rasa membawa keberkah4n dalam rezeki harian kami sekeluarga. 

(Gambar Sekadar Hiasan)

Tiap hari rut1n harian aku sama, bangun pagi siapkan diri, mandikan anak buat breakfast sama jea macam surirumah yang la1n. Tapi lepas settle anak-anak mandi makan aku terus ambil wudhu dan tunaikan solat dhuha lepastu aku mengaji. Aku amal baca surah ad-adhuha, as-syams, al-waqiah seus4i solat dhuha.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Bila maghrib pula aku mengaji surah ad-dukhan selepas tunai solat maghrib, lepas isyak pula aku amal surah al-mulk. Dan tak lupa doa seusai solat. Kalau selepas solat subuh biasanya aku akan baca al-fatihah, 3 qul, ayat kursi dan minta dipermudahkan urusan harian.

Alhamdulillah semenjak aku amal rutin macamni hari2 urusan aku dengan anak2 tak s3rabut tak macam sebelum tu, tak jaga waktu solat tak mengaji. Yang paling penting mesti kena solat awal bila azan terus amek wudhu.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Urus masa bila nak bagi anak makan mandi kemas rumah lipat baju supaya timing kita tepat untuk solat awal waktu.

Alhamdulillah lepas aku amal macamni hari-hari rezeki kitorang tak pernah put0s. Walaupun bukan aku yang bekerja suami aku bekerja seorang dan dia pun takde buat side job lain tapi duit tak pernah tak cukup walaupun suami aku kena tanggung 2 rumah.

Yang paling aku terkes4n rasa keajaiban amal ni adalah bila kitorang ada masal4h timbul dari mertua yang berhut4ng beribu baru-baru ni, husband aku yang tolong langs4ikan sekarang tapi dalam ansuran (bukan hut4ng orang, suami aku tiap bulan beli barang dapur mertua yea).

Mertua aku ni bukan nak meng4ta tapi tiap bulan mesti ada mas4lah dia bagi dekat suami aku sebab ayah mertua aku kahw1n 3 jadi faham sahaja lah n4fkah jadi berbal1k pada suami aku untuk menangg0ng perbel4njaan sana.

Bila aku dapat tahu family mertua bu4t h4l lagi Allahu rasa nak lari, suami aku pun menang1s sebab dia ras4 macam dia yang tangg0ng segala masal4h sana.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Tapi berkat dhuha dan amal la1n aku rasa sangat terkes4n imp4k dia sebab kitorang ada jea duit tak pernah tak cukup tapi hari2 aku tawakkal doa pada Allah mint4k cukupkan rezeki suami aku.

Baru-baru ni pun suami aku dapat panggilan 1 temuduga gaji yang lebih tinggi. Aku berdoa dan berhar4p dia dapat pekerjaan tu, mohon doa readers semua semoga suami aku dapat rezeki yang lebih baik dari sekarang supaya dia dapat menyelesaik4n masal4h dengan tenang dan cepat yea.

(Gambar Sekadar Hiasan)

Semoga menjadi panduan untuk surirumah yang lain supaya rezeki suami kita sentiasa cukup untuk keluarga. Kita isteri menjadi m4ngnet rezeki untuk suami. Apa amal yang kita lakukan menjadi s4ham untuk suami. Semoga perkongsian rutin ringk4s ni boleh menjadi rujukan surirumah yang lain. – Isteri Wan

Maka dengan melakukan solat dhuha walaupun 2 rakaat, ianya tentu akan membantu kita untuk berehat dengan mengingati Allah dan mendapatkan kembali tenaga di antara selang waktu tersebut. Malah, kita akan rasa kerja harian lebih terurus apabila kita memberi keutamaan kepada solat dhuha.

Semoga para surirumah akan sentiasa diberi keku4tan dan menjadi sumber kemurahan rezeki serta rahmat Allah bagi seisi keluarga di dunia mahupun di akh1rat..

Silakan SHARE.. Semoga memberi manfaat buat kita semua..

Sumber : IIUMC / Dikemaskini oleh Berita Kopak & Content Media