” Alamak, terkemam bibir saya baca ayat yang last, deep sangat.. “

PU Azman  Kongsi Penjelasan Tentang ‘ TENGAH SOLAT, MAK PANGGIL ‘. Harap Faham Lah Yer !!

Siapa yang tidak mengenali Juara Pencetus Ummah musim ke-2, Azman Syah Alias atau lebih dikenali dengan panggilan Cik Man adalah antara pendakwah terkenal dalam media sosial. Beliau menggunakan pendekatan dakwah secara santai telah berjaya menarik perhatian golongan muda khasnya.

PU Azman memilih pendekatan yang unik dan tersendiri dalam usahanya untuk menyampaikan dakwah terutamanya kepada generasi muda masa kini. Ini bertujuan supaya golongan ini lebih minat untuk mendalami ilmu agama dan dekat dengan cara hidup Islam yang sebenarnya.

PU Azman sering berkongsi hukum hakam perihal agama yang  memberi manfaat kepada orang ramai. Penceramah bebas bergelar pelakon ini semalam telah berkongsi mengenai bila ‘ TENGAH SOLAT, MAK PANGGIL ‘. Hal ini juga pastinya ramai yang masih kel1ru.

Perkongsian ini telah dimuat naik oleh PU Azman di laman Instagramnya untuk dikongsikan kepada 1.4 Juta pengikutnya. Berkenaan hal demikian, PU Azman menjelaskan ulama berbeza pendapat tentang perlukah kita sahut panggilan mak dan ayah ketika tengah solat.

Menurut PU Azman, ada yang melihat hal ini dari sudut jenis solat. Sekiranya Solat Sunat, maka perlu sahut dan sekiranya Solat Fardhu, tidak perlu sahut. Ini adalah berdasarkan hadis Kisah Juraij. Di mana Juraij sedang solat tidak menyahut panggilan ibunya, dan ibunya mendoakan yang tidak indah, lalu juraij ditimp4 musibah.

Di bawah ini, PU Azman menerangkan lagi berdasarkan beberapa pendapat iaitu pendapat dari Imam Nawani, pendapat berdasarkan situasi ibu bapa dan pendapat dari para ulamak. Sila baca dan fahamkan betul-betul. Apa yang penting tambah PU Azman, TAK PERLU SAH0T KALAU MAKlaikat PANGGIL. He..he sabar je la..

Di bawah ini adalah perkongsian yang dimuat naik oleh PU Azman di laman Instagram miliknya :

Ulama berbeza pendapat, kalau mak ayah panggil masa tengah solat, nak sah0t (keluar solat) atau tak?. Ada yang melihat dari sudut jenis solat. Kalau solat sunat, maka sah0t. Kalau fardhu, tak perlu sah0t. Ini berdasarkan hadis Kisah Juraij

Juraij sedang solat, mak dia panggil tapi dia tak sahut. Lalu maknya doakan yang tak indah. Dia dit1mpa mus1bah.. “

” Imam Nawawi yang mensyarahkan sohih Muslim meletakkan hadis ni dalam bab MENDAHULUKAN BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA DARIPADA SOLAT SUNAT.. “

” Ada pendapat berdasarkan situasi ibu bapa. Boleh sahut kalau ibu bapa panggil kerana kecem4san. Ada yang melihat dari sudut waktu. Kalau solat dekat nak hab1s waktu, maka tak perlu sah0t. Kalau masih panjang lagi, maka boleh sah0t.. “

” Ada di kalangan ulama yang menyarankan tak perlu berhent1 solat, tapi bagi sebarang isyarat untuk menunjukkan sedang solat, seperti berdehem, tasbih atau dengan isyarat tangan.. “

” Kena faham, isu ini adalah isu perbezaan pendapat. Maka pilihlah dengan ilmu, situasi dan kejujuran. Yang penting, tak perlu sahut kalau MAKla1kat Izra1l dah “panggil”.. “

View this post on Instagram

Ulama berbeza pendapat, kalau mak ayah panggil masa tengah solat, nak sahut (keluar solat) atau tak? . Ada yang melihat dari sudut jenis solat. Kalau solat sunat, maka sahut. Kalau fardhu, tak perlu sahut. Ini berdasarkan hadis kisah Juraij. . Juraij sedang solat, mak dia panggil tapi dia tak sahut. Lalu maknya doakan yang tak indah. Dia ditimpa musibah. . Imam Nawawi yang mensyarahkan sohih Muslim meletakkan hadis ni dalam bab "MENDAHULUKAN BERBUAT BAIK KEPADA IBU BAPA DARIPADA SOLAT SUNAT". . . Ada pendapat berdasarkan situasi ibu bapa. Boleh sahut kalau ibu bapa panggil kerana kecemasan. . Ada yang melihat dari sudut waktu. Kalau solat dekat nak habis waktu, maka takperlu sahut. Kalau masih panjang lagi, maka boleh sahut. . Ada di kalangan ulama yang menyarankan tak perlu berhenti solat, tapi bagi sebarang isyarat untuk menunjukkan sedang solat, seperti berdehem, tasbih atau dengan isyarat tangan. . . Kena faham, isu ini adalah isu perbezaan pendapat. Maka pilihlah dengan ilmu, situasi dan kejujuran. . Yang penting, tak perlu sahut kalau MAKlaikat Izrail dah "panggil".

A post shared by Azman Syah (@pu_azman) on

Rata-rata mengucapkan terima kasih kepada PU Azman di atas penjelasan dan turut merasa terkej0t dengan ayat yang last. Ini antara komen-komen mereka :

” Terkem4m bibir baca ayat l4st.. “

” Sebelum nak solat bagi tahu mak dulu.. so mak xkan panggil.. kecuali kecem4san.. “

” Patut kalau nk solat bagitahu dulu mak bapa tak0t terjadi macam tu la.. “

” Suka pencer4han Tuan @ pu_azman Jazakallahu khairan.. “

” Terima kasih pu. Saya selalu kena macam ni.. “

” Ad0ii semp4t je cik man bg ayat deep.. “

TERIMA KASIH CIK MAN !! Sudah jelas penerangan oleh PU Azman  di atas. Jelas dan padat. Semoga ianya bermanfaat. Kami di Berita Kopak mendoakan Cik Man terus menyeb4rkan ilmu agama kepada segenap lapisan dan semoga Allah mempermudahkan segala urusan Cik Man dalam penyampaian dakwah. Amin.

Terima kasih kepada pembaca Berita Kopak.

Silakan SHARE.

Sumber : IG PU Azman by Berita Kopak & Content Media.

Artikel ini disediakan oleh BERITA KOPAK / CONTENT MEDIA. Sebarang COPY PASTE dan penggunaan logo Berita Kopak tanpa kebenaran, report untuk c0pyright akan dikenakan..