5 Tahun Lalu, Dompetnya Hilang Semasa Bekerja. Tiba-Tiba Satu Hari Dia Menerima Sebuah Surat

Yang Mengej0tkan Dari Seseorang Yang Membuatkan Air Matanya Menitis.

Mungkin ada di antara kita telah mengalami pengalaman kehil4ngan dompet atau beg tangan. Ianya mungkin satu pengalaman yang sangat meny4kitkan kerana kehil4ngan dompet itu juga juga bermakna kita kehil4ngan separuh dari diri kita.

Ini kerana di dalamnya ada mengandungi segala-galanya mengenai diri kita seperti kad pengenalan, lesen memandu, kad-kad bank atau kredit yang membuatkan segala perkara menjadi sus4h untuk dilakukan.

Tetapi sebuah cerita yang ditulis oleh seorang wanita ini, boleh dikatakan jarang-jarang berlaku. Lima tahun lalu, Amy Christie, seorang warganegara Amerika Syarikat bekerja sebagai pelayan di Miller’s ale house. Kemudian, dia mendapati dompetnya telah hil4ng sebaik sahaja dia pulang dari bekerja.

Setelah puas mencarinya di merata tempat baik di rumah atau di tempat kerja, dia akhirnya ber[uruus asa apabila tidak dapat menemuinya lagi. Tidak lama kemudian Amy p[un berhenti kerja dari restoran tersebut dan bekerja di tempat lain.

Satu hari, dia menenerima sehelai surat yang isinya begitu mengej0tkan Amy. Rupa-rupanya orang yang menulis dimpet tersebut adalah orang yang mengambil dompetnya. “Saya tidak mengenali anda, tapi saya telah mengambil dompet anda, saya telah melakukan perkara tidak baik kepada anda…”

Di dalam surat tersebut, lelaki itu itu menceritakan yang dahulunya dia adalah seorang ia pen4g1h d4d4h tegar. Kerana tiada wang untuk membeli ‘barang’nya, dia menjadi seorang pencuuri. Sehinggakan akhirnya dia di  masukkan di pus4t pemulih4n d4dah. Di situlah dia mulai sedar dan insaf.

Satu hari ketika dia sedang memgemas barang-barangnya, dia telah menemui sebuah kad yang tewrtulis nama Amy. Sejak dari itulah dia mencari dimanakan Amy berada.

Di suratnya lelaki ini menulis, “Suk4r sekali mencari di mana anda berada, akhirnya saya berjaya juga menemui alamat baru dan tempat kerja anda. Perbuatan saya terhadap anda adalah tidak dapat dimaafkan, tetapi saya masih ingin memberikan anda wang ini sebagai bentuk permintaan maaf saya.” Didalam surat itu, lelaki tersenut meyertakan sekali wang berjumlah USD140 ( lebih kurang RM 576)

“Saya tidak akan mencuuri lagi, dan juga tidak akan meny4kiti orang lain lagi. Saya akan memulakan hidup baru, menjadi orang yang jujur.” Begitulah dia menulis.

Surat ini membuat Amy merasa terharu sehingga menitiskan air mata. Dia menangis bukanlah kerana duitnya yang hilang kembali, tetapi kerana lelaki itu menyedari kesilapannya dan ingin kembali menjadi orang yanhg baik.

“Saya sangat bahagia din atas perubahan anda. Dan terima kasih juga atas usaha anda dalam mencari saya. Semuanya ini membuat saya tidak mapu men4han air mata…” tulis Amy dalam di akaun Facebooknya.

Terima Kasih kerana Membaca. Silakan SHARE Ya!

Terjemahan Dan Disdiakan Oleh Berita Kopak / Content Media

Sumber: ep0ch